Abstract
Formålet med bogen er at give et grundigt indblik i de mange forskellige grundlagsforståelser psykologi baserer sig på, og hvorfor det til tider er vanskeligt at forene psykologiens forskellige forskningsbidrag.
Sædvanligvis tager bøger om videnskabelighed udgangspunkt i videnskabsteoretiske overvejelser over hvad der kendetegner videnskab, dens metoder og deres indbyrdes organisering. Lærebøger herom baserer sig ofte på en historisk gennemgang af, hvordan forskellige teorier om videnskab har udviklet sig frem til i dag. Sådan tænkes denne bog ikke. Bogen lægger fokus dér, hvor den typiske lærebog ender, nemlig i hvordan videnskabsteori konkret har betydning i psykologisk forskningspraksis. Bogen samler forskellige aktive forskere indenfor psykologi og præsenterer deres videnskabelige forskningstilgang og metoder i selvstændige kapitler med eksplicitering af bagvedliggende antagelser og refleksioner.
Forfatterne i bogen er udvalgt med henblik på at repræsentere mange forskellige grene af psykologien i Danmark og dermed også forskellige humanistiske, samfundsmæssige og naturvidenskabelige metoder. Alle bliver stillet alle den samme opgave: Beskriv de videnskabelige refleksioner og implikationer, der har været forbundet med et af dine forskningsprojekter.
Resultatet bliver en mangfoldighed af både indsigt i og uafklarethed om de fordele og ulemper, der er forbundet med valg af forskningsspørgsmål, forskningsærinde, videnskabelig grundforståelse, metoder, og hvordan disse valg påvirker den viden, vi udvikler og baserer vores samfund på.
Det er tanken, at den færdige bog skal henvende sig til alle, der gerne vil vide noget om psykologiens metoder og videnskabsteori. Den er særligt tiltænkt dem, som er nysgerrige efter at vide, hvordan videnskabsteori har konkrete implikationer for, hvordan vi opnår viden om verden. Samtidigt skal bogen helst også give et unikt indblik i den aktuelle mangfoldighed i dansk psykologisk forskning.
Sædvanligvis tager bøger om videnskabelighed udgangspunkt i videnskabsteoretiske overvejelser over hvad der kendetegner videnskab, dens metoder og deres indbyrdes organisering. Lærebøger herom baserer sig ofte på en historisk gennemgang af, hvordan forskellige teorier om videnskab har udviklet sig frem til i dag. Sådan tænkes denne bog ikke. Bogen lægger fokus dér, hvor den typiske lærebog ender, nemlig i hvordan videnskabsteori konkret har betydning i psykologisk forskningspraksis. Bogen samler forskellige aktive forskere indenfor psykologi og præsenterer deres videnskabelige forskningstilgang og metoder i selvstændige kapitler med eksplicitering af bagvedliggende antagelser og refleksioner.
Forfatterne i bogen er udvalgt med henblik på at repræsentere mange forskellige grene af psykologien i Danmark og dermed også forskellige humanistiske, samfundsmæssige og naturvidenskabelige metoder. Alle bliver stillet alle den samme opgave: Beskriv de videnskabelige refleksioner og implikationer, der har været forbundet med et af dine forskningsprojekter.
Resultatet bliver en mangfoldighed af både indsigt i og uafklarethed om de fordele og ulemper, der er forbundet med valg af forskningsspørgsmål, forskningsærinde, videnskabelig grundforståelse, metoder, og hvordan disse valg påvirker den viden, vi udvikler og baserer vores samfund på.
Det er tanken, at den færdige bog skal henvende sig til alle, der gerne vil vide noget om psykologiens metoder og videnskabsteori. Den er særligt tiltænkt dem, som er nysgerrige efter at vide, hvordan videnskabsteori har konkrete implikationer for, hvordan vi opnår viden om verden. Samtidigt skal bogen helst også give et unikt indblik i den aktuelle mangfoldighed i dansk psykologisk forskning.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
---|---|
Publication status | In preparation - 2026 |