Vi savner nuancer, når det handler om at gå til lægen digitalt

Research output: Contribution to journalContribution to newspaper - Feature articleCommunication

Abstract

I forbindelse med Covid-19-nedlukningen er digitale mødeformer taget i brug i mange brancher, fx i private virksomheder, i skole- og sundhedsvæsen. For nogles vedkommende er de digitale mødeformer blot blevet intensiveret, eftersom de var der i forvejen i mindre skala, for andres vedkommende er der tale om fuld turbo på nye tiltag. Helt grundlæggende kan man rejse spørgsmålet: hvad skulle man i nedlukningsperioden have gjort på arbejdspladsen, i skolen og i sundhedsvæsenet uden e-mail, chat og video?
Også i kontakten til egen læge er der blevet skruet op for digitaliseringen. Et hidtil overset argument for digital kontakt blev nemlig altafgørende i nedlukningsperioden: via digitale medier undgår man smittefare og kan derved opretholde patientkontakt. Lynhurtigt fik de Praktiserende Lægers Organisation (PLO) implementeret videokonsultation, som kun langsomt havde været på vej, inden Danmark lukkede ned, fx via ”Min læge”-appen. På et pressemøde den 1. april opfordrede formanden for PLO, Christian Freitag, borgerne til at søge læge og demonstrerede, hvordan den digitale kontakt kunne etableres. I den forbindelse er debatten om videokonsultationer særligt interessant, men det vender vi tilbage til.
Original languageDanish
JournalBerlingske Tidende
Pages (from-to)20-21
ISSN0106-4223
Publication statusPublished - 4. Aug 2020

Cite this