TY - JOUR
T1 - Undersøgende aktiviteter og ræsonnementer i matematik- undervisningen på mellemtrinnet
AU - Larsen, Dorte Moeskær
AU - Lindhardt, Bent Kofod
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - I et dansk forsknings- og udviklingsprojekt ved navn KiDM blev der udviklet tre måneders un- dersøgelsesorienteret undervisning i matematik til 4. og 5. klasse. Undersøgelsesorienteret undervisning i matematik har dog en bred definition, og for at hjælpe lærerne blev der udviklet en kategorisering af forskellige typer af undersøgende aktiviteter i matematik. Denne artikel definerer og beskriver disse fem forskellige kategorier. Herefter udvælges to aktiviteter (“Opdagelsen” og “Grubleren”) som bliver undersøgt med fokus på hvilke ræsonnementer der kommer i spil i dialogen i opsamlingsfasen. Der bliver afslutningsvis reflekteret over forskellen på elevernes ræsonnerende virksomhed i de to forskel- lige aktiviteter.
AB - I et dansk forsknings- og udviklingsprojekt ved navn KiDM blev der udviklet tre måneders un- dersøgelsesorienteret undervisning i matematik til 4. og 5. klasse. Undersøgelsesorienteret undervisning i matematik har dog en bred definition, og for at hjælpe lærerne blev der udviklet en kategorisering af forskellige typer af undersøgende aktiviteter i matematik. Denne artikel definerer og beskriver disse fem forskellige kategorier. Herefter udvælges to aktiviteter (“Opdagelsen” og “Grubleren”) som bliver undersøgt med fokus på hvilke ræsonnementer der kommer i spil i dialogen i opsamlingsfasen. Der bliver afslutningsvis reflekteret over forskellen på elevernes ræsonnerende virksomhed i de to forskel- lige aktiviteter.
KW - Læring
KW - pædagogik og undervisning
KW - Matematik undervisning
KW - Inquiry-based teaching
KW - ræsonnementskompetence
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1604-8628
SP - 7
EP - 21
JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
IS - 1
ER -