Undersøgende aktiviteter og ræsonnementer i matematik- undervisningen på mellemtrinnet

Dorte Moeskær Larsen, Bent Kofod Lindhardt

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I et dansk forsknings- og udviklingsprojekt ved navn KiDM blev der udviklet tre måneders un- dersøgelsesorienteret undervisning i matematik til 4. og 5. klasse. Undersøgelsesorienteret undervisning i matematik har dog en bred definition, og for at hjælpe lærerne blev der udviklet en kategorisering af forskellige typer af undersøgende aktiviteter i matematik. Denne artikel definerer og beskriver disse fem forskellige kategorier. Herefter udvælges to aktiviteter (“Opdagelsen” og “Grubleren”) som bliver undersøgt med fokus på hvilke ræsonnementer der kommer i spil i dialogen i opsamlingsfasen. Der bliver afslutningsvis reflekteret over forskellen på elevernes ræsonnerende virksomhed i de to forskel- lige aktiviteter.
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Issue number1
Pages (from-to)7-21
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 2019

Cite this