Uddannelsesvidenskabelige praktikerfaringer

Anders Kruse Ljungdalh, Heidi Ibsen Zuschlag

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducationpeer-review

    Abstract

    Uddannelsesvidenskab er en tværfaglig videnskabelig disciplin, der søger at forstå uddannelse i spændet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Dette indebærer, at den, der arbejder med uddannelsesvidenskabelige problemstillinger, må forholde sig til, hvordan pædagogisk og filosofisk såvel som politisk og sociologisk tænkning er med til at rammesætte uddannelse og læring.
    Bogen giver læseren en bred indføring i uddannelsesvidenskaben. Gennem 10 kapitler introducerer forskere, med tilknytning til uddannelsen Uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet, forskellige aspekter af det uddannelsesvidenskabelige felt. Bogen behandler læringsteoretiske og didaktiske perspektiver, organisatoriske perspektiver på bl.a. kompetenceudvikling, samt hvordan politiske rationaler og policy-udvikling er med til at præge uddannelsessystemet.
    Original languageDanish
    Title of host publicationUddannelsesvidenskab : En kritisk introduktion
    EditorsAnders Kruse Ljungdalh, Jonas Greve Lysgaard, Oliver Alexander Tafdrup
    PublisherSamfundslitteratur
    Publication date2017
    Pages221-239
    Chapter10
    ISBN (Print)9788759324523
    Publication statusPublished - 2017

    Cite this