TY - JOUR
T1 - Tre matematiklæreres praksisfortolkninger af læremidler
AU - Larsen, Dorte Moeskær
AU - Hjelmborg, Mette Dreier
AU - Christensen, Mette Strandgård
AU - Jensen, Mie Engelbert
AU - Junge, Lene
AU - Gents, Stine Dunkan
AU - Clausen, Dagmara
PY - 2021/10/27
Y1 - 2021/10/27
N2 - Anvendelsen af læremidler i matematikundervisningen harudviklet og ændret sig meget i løbet af det sidste årti. I denne artikelundersøger vi mere specifikt, på hvilken måde en lærers drivkræfter(Siedel & Stylianides, 2018) påvirker de forskellige didaktisketransformationer, der foregår mellem læremidler og læremidler ibrug både i forhold til intentioner i læremidlet, undervisningen,som præsenteres af læreren, og oplægget realiseret i interaktioneni klassen (Stein, Remillard & Smith, 2007). Tre kompetente lærerefra forskellige regioner i Danmark er blevet udvalgt, interviewet,observeret og videofilmet. De tre lærere er derefter blevetklassificeret ud fra Siedel og Stylianides’ (2018) kategoriseringer aflæreres forskellige drivkræfter til undervisning og efterfølgendeperspektiveret i forhold til Rezat og Sträßers (2012) sociodidaktisketetraeder. Resultaterne indikerer, at lærernes drivkræfter tydeligvispåvirker lærernes transformationer af læremidlerne. Dettevisualiseres synligt i det sociodidaktiske tetraeder. Denne påvirkningved læreres brug af læremidler er væsentlig at italesætte både pålæreruddannelsen og i efteruddannelsesprogrammer.
AB - Anvendelsen af læremidler i matematikundervisningen harudviklet og ændret sig meget i løbet af det sidste årti. I denne artikelundersøger vi mere specifikt, på hvilken måde en lærers drivkræfter(Siedel & Stylianides, 2018) påvirker de forskellige didaktisketransformationer, der foregår mellem læremidler og læremidler ibrug både i forhold til intentioner i læremidlet, undervisningen,som præsenteres af læreren, og oplægget realiseret i interaktioneni klassen (Stein, Remillard & Smith, 2007). Tre kompetente lærerefra forskellige regioner i Danmark er blevet udvalgt, interviewet,observeret og videofilmet. De tre lærere er derefter blevetklassificeret ud fra Siedel og Stylianides’ (2018) kategoriseringer aflæreres forskellige drivkræfter til undervisning og efterfølgendeperspektiveret i forhold til Rezat og Sträßers (2012) sociodidaktisketetraeder. Resultaterne indikerer, at lærernes drivkræfter tydeligvispåvirker lærernes transformationer af læremidlerne. Dettevisualiseres synligt i det sociodidaktiske tetraeder. Denne påvirkningved læreres brug af læremidler er væsentlig at italesætte både pålæreruddannelsen og i efteruddannelsesprogrammer.
KW - Læring
KW - pædagogik og undervisning
KW - læremiddelanalyse
KW - drivkræfter
KW - sociodidaktisk tetraeder
KW - didaktiske transformationer
KW - matematik
U2 - 10.7146/lt.v6i9.124129
DO - 10.7146/lt.v6i9.124129
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 2445-6810
VL - 6
SP - 12
EP - 39
JO - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
JF - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
IS - 9
ER -