Tre matematiklæreres praksisfortolkninger af læremidler

Dorte Moeskær Larsen, Mette Dreier Hjelmborg, Mette Strandgård Christensen, Mie Engelbert Jensen, Lene Junge, Stine Dunkan Gents, Dagmara Clausen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Anvendelsen af læremidler i matematikundervisningen harudviklet og ændret sig meget i løbet af det sidste årti. I denne artikelundersøger vi mere specifikt, på hvilken måde en lærers drivkræfter(Siedel & Stylianides, 2018) påvirker de forskellige didaktisketransformationer, der foregår mellem læremidler og læremidler ibrug både i forhold til intentioner i læremidlet, undervisningen,som præsenteres af læreren, og oplægget realiseret i interaktioneni klassen (Stein, Remillard & Smith, 2007). Tre kompetente lærerefra forskellige regioner i Danmark er blevet udvalgt, interviewet,observeret og videofilmet. De tre lærere er derefter blevetklassificeret ud fra Siedel og Stylianides’ (2018) kategoriseringer aflæreres forskellige drivkræfter til undervisning og efterfølgendeperspektiveret i forhold til Rezat og Sträßers (2012) sociodidaktisketetraeder. Resultaterne indikerer, at lærernes drivkræfter tydeligvispåvirker lærernes transformationer af læremidlerne. Dettevisualiseres synligt i det sociodidaktiske tetraeder. Denne påvirkningved læreres brug af læremidler er væsentlig at italesætte både pålæreruddannelsen og i efteruddannelsesprogrammer.
Original languageDanish
JournalLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Volume6
Issue number9
Pages (from-to)12-39
ISSN2445-6810
DOIs
Publication statusPublished - 27. Oct 2021
Externally publishedYes

Cite this