Transformationens grænse: Stuart Hall og Justice i det kulturindustrielle, globale kredsløb

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I 1973 lancerede Stuart Hall sin variant af den såkaldte kredsløbsmodel i artiklen “Encoding and decoding in the television discourse” (1973). Halls model var orienteret mod produktionen og receptionen af massemedieproduktioner og fik efterfølgende stor betydning for udviklingen af receptionsstudier inden for medie- og kulturvidenskaberne. Mindre opmærksomhed har Halls perspektiverende eksempel i artiklen tiltrukket sig. Eksemplet vedrører repræsentation af vold i massemedier og specifikt i Western-genren. På mere end 40 års afstand er det oplagt, at ikke alene er massemedierne grundlæggende forandrede, men også strategierne for repræsentation af vold i disse medier har undergået en forandring. Med instruktøren Romain Gavras’ musikvideo Stress, lavet i samarbejde med den franske elektroniske musikduo Justice i 2008, som case er spørgsmålet, som artiklen ønsker at besvare, hvordan vi skal analysere et massemediefænomen som “Stress”, og i et videre perspektiv hvordan Halls kredsløbsmodel kan opdateres som et brugbart analytisk redskab? Dette diskuteres afslutningsvis i forhold til de lækkede Facebook-manualer vedrørende cirkuleringen af vold i online-fora.
Original languageDanish
Title of host publicationTilblivelser : Aktuelle kulturanalyser
EditorsErik Granly Jensen, Anne Scott Sørensen
Place of PublicationOdense
PublisherSyddansk Universitetsforlag
Publication date2018
Pages27-46
Chapter2
ISBN (Print)9788740831481
Publication statusPublished - 2018
SeriesUniversity of Southern Denmark Studies in Scandinavian Languages and Literatures
Volume141
ISSN1901-2098

Cite this