Ti essentielle karakteristika ved dual career udviklingsmiljøer: Et multicase studie af miljøer i Europa

Research output: Contribution to conference without publisher/journalConference abstract for conferenceResearch

Abstract

Dual Career udviklingsmiljøer (DCDEs) støtter atleter i deres bestræbelser på at kombinere elitesport med uddannelse eller arbejde. Formålet med studiet var at identificere ligheder (og forskelle) mellem syv DCDEs i Belgien, Danmark, Finland, Slovenien, Spanien, Sverige og England. Det var designet som et postpositivistisk kvalitativt multi-casestudie, baseret på holistisk økologisk psykologi og guidet af to arbejdsmodeller (Henriksen et al., 2020). Fokusgruppediskussioner mellem to-tre forskere fra hvert land og fire professionelle DC-rådgivere var en integreret del af cross-case analysen. Ti essentielle karakteristika ved DCDEs blev konstrueret som to overordnede temaer med hver fem undertemaer. (1) Holistisk struktur: Dedikeret DC-støtteteam, Integrerede indsatser på tværs af hele miljøet, Støtte af DC-udfordringer på tværs i miljøet, Rollemodeller og mentorordninger, Adgang til eksperter. (2) Fælles DC-filosofi: Fokus på det hele menneske, Autonomi-støttende tilgang, Fleksible DC-løsninger, Omsorg for DC-atleternes mentale sundhed og trivsel, Åben og proaktiv tilgang til udvikling af eget miljø. Jeg vil diskutere design og metode i forhold til ambitionen om ikke at miste (for meget) kontekstuel information samt resultaternes anvendelighed i forhold til at kunne guide danske DCDCs.

Temaer: Talentudvikling og elitesport, Idrættens samfundsmæssige rolle
Original languageDanish
Publication dateAug 2021
Publication statusPublished - Aug 2021
EventIdræt, Kultur og Samfund: National konference om humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsforskning - Institut for Idræt og Biomekanik, Odense, Denmark
Duration: 23. Aug 202124. Aug 2021
https://event.sdu.dk/iob-iks2021/

Conference

ConferenceIdræt, Kultur og Samfund
LocationInstitut for Idræt og Biomekanik
Country/TerritoryDenmark
CityOdense
Period23/08/202124/08/2021
Internet address

Cite this