Teopæd-opgaven og den fagdidaktiske udfordring

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Abstract

Artiklen diskuterer nødvendigheden af at styrke det fagdidaktiske perspektiv i 'teopæd-opgaven' - den opgave, som gymnasielærere i uddannelsesstilling skriver ved slutningen af året i uddannelsesstillingen. Artiklen diskuterer, hvad fag er, hvad forholdet er mellem almendidaktik og fagdidaktik, og hvad forholdet er mellem teori og praksis. Artiklen peger på, at der ofte i opgaverne mangler et fagdidaktisk (men ikke almendidaktisk) refleksionsniveau, dvs. et niveau, hvor der reflekteres over, hvorfor undervisningen skal planlægges og gennemføres på netop denne måde i dette fag.
Original languageDanish
Title of host publicationVeje til klogskab : Hyldestskrift til uddannelseschef Erik Damberg
EditorsHarry Haue
Place of PublicationOdense
PublisherSyddansk Universitet. Institut for Kulturvidenskaber
Publication date2014
Pages141-163
Publication statusPublished - 2014
SeriesGymnasiepædagogik
Volume100
ISSN1399-6096

Cite this

Hobel, P. (2014). Teopæd-opgaven og den fagdidaktiske udfordring. In H. Haue (Ed.), Veje til klogskab: Hyldestskrift til uddannelseschef Erik Damberg (pp. 141-163). Syddansk Universitet. Institut for Kulturvidenskaber. Gymnasiepædagogik, Vol.. 100 http://www.sdu.dk/Om_SDU/Institutter_centre/Ikv/Formidling/Tidsskrifter/Gymnasiepeadagogik/Udgaver