Taktisk Prioriteret og strategisk kommercialiseret: om udviklingen i pædagogisk forskning

Katrin Hjort, Marin Blok Johansen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Taktisk prioriteret og strategisk kommercialiseret – om udviklingen i pædagogisk forskning
Artiklen undersøger udviklingen i de overordnede positioner og positioneringer, som finder sted i pædagogisk forskning og diskuterer, hvilke konsekvenser denne udvikling kan få for professionelles vidensgrundlag.. I artiklen er diskussionen afgrænset til den del af pædagogisk forskning, der har anknytning til professionsuddannelserne. De forskellige positioner og positioneringer i feltet diskuteres med afsæt i en modustænkning, hvor der inddeles i fire modi. Først en retrospektiv analyse af kendte og veletablerede positioner (Modus 1 og Modus 2). Dernæst en analyse af den aktuelle position (Modus 3). Afslutningsvis en prospektiv analyse af den position, man kan forvente bliver fremherskende inden for de kommende år (Modus 4)
Original languageDanish
JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
Issue number2
Pages (from-to)43-52
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - 19. May 2019

Cite this