TY - JOUR
T1 - Sundhedsdiskurser – Hvordan håndterer man det i sin praksis?
AU - Lund, Lea
A2 - Olling, Karina
PY - 2024/11/7
Y1 - 2024/11/7
N2 - Omdrejningspunktet i dette nummer af Kognition & Pædagogik er det danske sundhedsvæsen, og mere specifikt de mange sundhedsdiskurser, som påvirker sundhedsprofessionelles kliniske praksis. Sundhedsprofessionelle i det danske sundhedsvæsen har hver dag samtaler med patienter, hvor de skal mestre kunsten at formidle mulig svær forståelig viden. De skal kunne mestre at forstå, hvad der er på spil for patient og pårørende, og på samme tid koordinere og sikre kvaliteten i patienternes forløb i et hastigt udviklende sundhedsvæsen. De udvikler en praksis, en kommunikationshabitus, først som novicer og senere som garvede erfarne sundhedsprofessionelle.
AB - Omdrejningspunktet i dette nummer af Kognition & Pædagogik er det danske sundhedsvæsen, og mere specifikt de mange sundhedsdiskurser, som påvirker sundhedsprofessionelles kliniske praksis. Sundhedsprofessionelle i det danske sundhedsvæsen har hver dag samtaler med patienter, hvor de skal mestre kunsten at formidle mulig svær forståelig viden. De skal kunne mestre at forstå, hvad der er på spil for patient og pårørende, og på samme tid koordinere og sikre kvaliteten i patienternes forløb i et hastigt udviklende sundhedsvæsen. De udvikler en praksis, en kommunikationshabitus, først som novicer og senere som garvede erfarne sundhedsprofessionelle.
KW - Fælles beslutningstagning
KW - sundhedsforskning
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0906-6225
VL - 134
SP - 2
EP - 6
JO - Kognition & Paedagogik
JF - Kognition & Paedagogik
M1 - Indledning - editorial
ER -