Strategisk orientering som moderator for relationen mellem virksomhedsvækst og profitabilitet

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearchpeer-review

Abstract

Vækst og profitabilitet ses ofte som centrale ledelsesmæssige målsætninger for virksomheder. Høj vækst kan ses som en indikator for succes og som et middel til at opnå konkurrencemæssige fordele og højere profitabilitet. Men høj vækst kan også medføre en række ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer, der påvirker profitabiliteten negativt. Formålet med artiklen er at afdække sammenhængen mellem vækst og profitabilitet for danske gazellevirksomheder, samt undersøge hvordan virksomhedens strategiske orientering påvirker denne sammenhæng. Vores undersøgelse finder en klar positiv sammenhæng mellem vækst og profitabilitet blandt gazellevirksomhederne. Yderligere viser vores undersøgelse, at de virksomheder, der følger en bred markedsstrategi, opnår en højere profitabilitet end de virksomheder, der følger en fokusstrategi. En ledelsesmæssig implikation er dermed bl.a., at virksomheders vækststrategi bør tænkes nøje sammen med den øvrige strategiske orientering.
Original languageDanish
Title of host publicationKonferencepapers
PublisherDet danske ledelsesakademi
Publication date2009
Publication statusPublished - 2009
EventDet Danske Ledelsesakademi (DDLA - Odense, Denmark
Duration: 7. Dec 20098. Dec 2009

Conference

ConferenceDet Danske Ledelsesakademi (DDLA
CountryDenmark
CityOdense
Period07/12/200908/12/2009

Cite this

@inproceedings{9dc35ed0e4af11deaefb000ea68e967b,
title = "Strategisk orientering som moderator for relationen mellem virksomhedsv{\ae}kst og profitabilitet",
abstract = "V{\ae}kst og profitabilitet ses ofte som centrale ledelsesm{\ae}ssige m{\aa}ls{\ae}tninger for virksomheder. H{\o}j v{\ae}kst kan ses som en indikator for succes og som et middel til at opn{\aa} konkurrencem{\ae}ssige fordele og h{\o}jere profitabilitet. Men h{\o}j v{\ae}kst kan ogs{\aa} medf{\o}re en r{\ae}kke ledelsesm{\ae}ssige og organisatoriske udfordringer, der p{\aa}virker profitabiliteten negativt. Form{\aa}let med artiklen er at afd{\ae}kke sammenh{\ae}ngen mellem v{\ae}kst og profitabilitet for danske gazellevirksomheder, samt unders{\o}ge hvordan virksomhedens strategiske orientering p{\aa}virker denne sammenh{\ae}ng. Vores unders{\o}gelse finder en klar positiv sammenh{\ae}ng mellem v{\ae}kst og profitabilitet blandt gazellevirksomhederne. Yderligere viser vores unders{\o}gelse, at de virksomheder, der f{\o}lger en bred markedsstrategi, opn{\aa}r en h{\o}jere profitabilitet end de virksomheder, der f{\o}lger en fokusstrategi. En ledelsesm{\ae}ssig implikation er dermed bl.a., at virksomheders v{\ae}kststrategi b{\o}r t{\ae}nkes n{\o}je sammen med den {\o}vrige strategiske orientering.",
author = "Martin Senderovitz and Kim Klyver",
year = "2009",
language = "Dansk",
booktitle = "Konferencepapers",
publisher = "Det danske ledelsesakademi",

}

Senderovitz, M & Klyver, K 2009, Strategisk orientering som moderator for relationen mellem virksomhedsvækst og profitabilitet. in Konferencepapers. Det danske ledelsesakademi, Odense, Denmark, 07/12/2009.

Strategisk orientering som moderator for relationen mellem virksomhedsvækst og profitabilitet. / Senderovitz, Martin; Klyver, Kim.

Konferencepapers. Det danske ledelsesakademi, 2009.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearchpeer-review

TY - GEN

T1 - Strategisk orientering som moderator for relationen mellem virksomhedsvækst og profitabilitet

AU - Senderovitz, Martin

AU - Klyver, Kim

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Vækst og profitabilitet ses ofte som centrale ledelsesmæssige målsætninger for virksomheder. Høj vækst kan ses som en indikator for succes og som et middel til at opnå konkurrencemæssige fordele og højere profitabilitet. Men høj vækst kan også medføre en række ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer, der påvirker profitabiliteten negativt. Formålet med artiklen er at afdække sammenhængen mellem vækst og profitabilitet for danske gazellevirksomheder, samt undersøge hvordan virksomhedens strategiske orientering påvirker denne sammenhæng. Vores undersøgelse finder en klar positiv sammenhæng mellem vækst og profitabilitet blandt gazellevirksomhederne. Yderligere viser vores undersøgelse, at de virksomheder, der følger en bred markedsstrategi, opnår en højere profitabilitet end de virksomheder, der følger en fokusstrategi. En ledelsesmæssig implikation er dermed bl.a., at virksomheders vækststrategi bør tænkes nøje sammen med den øvrige strategiske orientering.

AB - Vækst og profitabilitet ses ofte som centrale ledelsesmæssige målsætninger for virksomheder. Høj vækst kan ses som en indikator for succes og som et middel til at opnå konkurrencemæssige fordele og højere profitabilitet. Men høj vækst kan også medføre en række ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer, der påvirker profitabiliteten negativt. Formålet med artiklen er at afdække sammenhængen mellem vækst og profitabilitet for danske gazellevirksomheder, samt undersøge hvordan virksomhedens strategiske orientering påvirker denne sammenhæng. Vores undersøgelse finder en klar positiv sammenhæng mellem vækst og profitabilitet blandt gazellevirksomhederne. Yderligere viser vores undersøgelse, at de virksomheder, der følger en bred markedsstrategi, opnår en højere profitabilitet end de virksomheder, der følger en fokusstrategi. En ledelsesmæssig implikation er dermed bl.a., at virksomheders vækststrategi bør tænkes nøje sammen med den øvrige strategiske orientering.

M3 - Konferencebidrag i proceedings

BT - Konferencepapers

PB - Det danske ledelsesakademi

ER -