Projects per year
Abstract
Der har i Danmark været en bølge af lukninger af folkeskoler. Det er primært folkeskoler på landet, der er blevet lukket. Her er Tønder Kommune en ganske typisk yderkommune, hvor man i 2011 lukkede 8 af kommunens 19 skoler, nemlig skolerne i Abild, Ballum, Bedsted, Døstrup, Jejsing, Nørre Løgum, Visby og Vodder. Herudover er der (uden indblanding fra kommunen) blevet lukket en friskole, nemlig Brøns-Rejsby Friskole i 2015. På den baggrund blev formålet med denne undersøgelse at kombinere en kvantitativ analyse af befolkningsudviklingen i lokalsamfundene berørt af skolelukninger med en
kvalitativ undersøgelse af udvalgte lokalsamfund med henblik på så nøjagtigt som muligt at beskrive de demografiske, foreningsmæssige, sociale og øvrige konsekvenser af skolelukninger. Hovedspørgsmålet lød: Hvilke konsekvenser har skolelukningerne i Tønder Kommune haft for de enkelte lokalsamfund?
kvalitativ undersøgelse af udvalgte lokalsamfund med henblik på så nøjagtigt som muligt at beskrive de demografiske, foreningsmæssige, sociale og øvrige konsekvenser af skolelukninger. Hovedspørgsmålet lød: Hvilke konsekvenser har skolelukningerne i Tønder Kommune haft for de enkelte lokalsamfund?
| Original language | Danish |
|---|
| Publisher | Center for Landdistriktsforskning, Syddansk Universitet |
|---|---|
| Number of pages | 59 |
| ISBN (Print) | 978-87-91304-75-0 |
| Commissioning body | Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter |
| Publication status | Published - 2016 |
| Series | CLF Rapport |
|---|---|
| Number | 56 |
Related projects
- 1 Finished
-
Konsekvenser af skolelukninger i landdistrikterne: Et casestudie fra yderkommunen Tønder Kommune (Resultatkontraktopgave for Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter)
Sørensen, J. F. L. (PI) & Svendsen, G. L. H. (Project participant)
01/04/2015 → 31/03/2016
Project: Other Government Institutions
File