Skal vi bruge tid på at forberede patienterne, når de alligevel ikke kan huske, hvad vi siger? En kvalitativ undersøgelse af patienters oplevelse af ambulant forberedelse til planlagt operation for abdominalt aorta aneurisme

Charlotte Nielsen, Kirsten Beedholm

Research output: Contribution to conference without publisher/journalPosterResearchpeer-review

Abstract

Det handler ikke kun om information - en kvalitativ undersøgelse af patienters oplevelse af ambulant forberedelse til planlagt operation for abdominalt aorta aneurisme

Forfatter: Charlotte Nielsen, cand.cur, Klinisk sygeplejespecialist afdeling T, OUH. charlotte.nielsen@rsyd.dk
Vejleder: Kirsten Beedholm, Adjunkt Ph.D, Aarhus Universitet

Baggrund: Den ambulante forberedelse udspringer oprindeligt af et LEAN-projekt, men er også inspireret af struktureringen af det
accelererede patientforløb. Den ambulante forberedelse repræsenterer
dermed et ønske om et effektivt sundhedsvæsen med kort indlæggelsestid,
effektiv ressourceudnyttelse og aktive patienter. Forberedelsen skal gennem
viden gøre patienterne i stand til at gennemgå et optimeret operationsforløb.

Formål: At undersøge patienters oplevelse af den ambulante forberedelse til planlagt
operation for abdominalt aorta aneurisme. Der søges en indsigt i patienternes oplevelser, som efterfølgende kan danne grundlag udvikling af den
eksisterende praksis.

Metode: I et fænomenologisk/hermeneutisk perspektiv gennemføres 4
semistrukturerede patientinterviews, og den efterfølgende dataanalyse er
inspireret af Ricoeurs fortolkningsteori.

Konklusion:Undersøgelsen viser, at patienterne ikke husker den mundtlige information.
Dermed har forberedelsen en anden betydning for patienterne end formålet med forberedelsen som tilegnelse af viden. 4 Temaer identificeres om patientoplevelserne af
forberedelsen: Betydningen af forberedelsen til operation, Patientadfærd og kontrol, At mestre en livstruende sygdom samt De pårørendes skjulte betydning. Endvidere viser
undersøgelsen, at patienternes håndtering af kontrol, har betydning for patienternes oplevelse af at være forberedt til operationsforløbet.

Konsekvenser for praksis:
Der identificeres områder, som kan udvikle det ambulante tilbud, idet det
konkluderes, at forberedelsen ikke kun handler om information men om
mange aspekter, der inddrager hele situationen omkring patienten som fx
rammerne for forløbet, skriftlig information og patienternes håndtering af
kontrol. Patienterne støtter sig til den skriftlige information, hvor der ses et potentiale i at betragte patientinformation bredere ved at inddrage IT-teknologi og telemedicinske løsninger.
Original languageDanish
Publication date5. Dec 2013
Number of pages1
Publication statusPublished - 5. Dec 2013
EventVelfærdsteknologi, etik og sygepleje - Comwell, Middelfart, Denmark
Duration: 5. Dec 2013 → …

Conference

ConferenceVelfærdsteknologi, etik og sygepleje
LocationComwell
Country/TerritoryDenmark
CityMiddelfart
Period05/12/2013 → …

Cite this