Activities per year
Abstract
Temaet for denne artikel er samarbejde mellem professionelle praktikere og forskere om produktion af viden om problemstillinger, der knytter sig til skoleudviklingsprojekter om didaktisk udvikling. Samarbejdet tager form af en intervention, hvor praktikere og forskere samarbejder om at ændre noget i en etableret praksis. Et centralt fokus i artiklen er at etablere og diskutere modeller for dette samarbejde. Vi retter især fokus på interne perspektiver, idet vi interesserer os for mikroprocesserne i skoleudvikling, som vi analyserer som reformuleringer af interventioner, der finder sted på tværs i organisationen, og som vi derfor betegner som horisontale. Vi understreger dog samtidig, at horisontale reformuleringer ikke er ’rene’, idet de i praksis også står i et forhold til vertikale reformuleringer, som finder sted i form af lokale oversættelser af reformer eller mål opstillet af eksterne bevillingsgivere. Konkret har vi arbejdet med to skoleudviklingsprojekter, som er gennemført som praktikere-forsker samarbejde. Det teoretiske grundlag for vores analyser er virksomhedsteori (Leontjev 2002, Engeström 1998) og vores egen teoriudvikling og modelleringer i forlængelse heraf, der er foregået sideløbende med arbejdet med projekterne. Praktikernes og forskernes fælles reformulering foregår i det, vi benævner reflektoriet, som er et ’rum’, ’sted’, og som må forstås som et virksomhedssystem. Vores empiriske analyser stammer fra skoleudviklingsprojekter, hvor der foregår det, vi med Krogh & Raae (2020: 222) kalder didaktisk udviklingsledelse, ”som dækker over undervisningsudvikling, der er drevet af didaktisk udviklingsinteresse, men i professionaliserede former og med en markeret ledelsesfunktion”.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Sammenlignende Fagdidaktik |
Issue number | 6 |
Pages (from-to) | 51–70 |
ISSN | 2794-1663 |
Publication status | Published - 21. Jun 2021 |
Event | Sammenlignende Fagdidaktik 6 : Fagdidaktisk vidensproduktion – samarbejder mellem forskere og praktikere i praksis - Syddansk Universitet, Odense, Denmark Duration: 14. Nov 2019 → 15. Nov 2019 Conference number: 6 |
Conference
Conference | Sammenlignende Fagdidaktik 6 |
---|---|
Number | 6 |
Location | Syddansk Universitet |
Country/Territory | Denmark |
City | Odense |
Period | 14/11/2019 → 15/11/2019 |
Related activities
- 1 Conference organisation or participation
-
Skriv!Les! 2022
Hobel, P. (Participant)
9. May 2022 → 11. May 2022Activity: Attending an event › Conference organisation or participation
File
Related projects
- 1 Finished
-
Akademisk skrivning - interventionsprojekt på Frederiksværk Gymnasium og HF
Hobel, P. (Project manager)
01/06/2017 → 01/08/2020
Project: Research