Abstract
Grundlæggende er jeg optaget af hvordan universitetet som institution
kan forbedre sammenhængen mellem forskning og undervisning. Hvilke
rammer stilles op for hvordan forskningsbaseret undervisning kan foregå,
og hvilke organisatoriske strukturer og institutionelle tiltag har betydning
for, hvordan denne specifikke sammenhæng mellem forskning og undervisning
kan praktiseres? Før dette spørgsmål kan besvares, må det dog først
overvejes hvordan sammenhængen mellem forskning og undervisning er
og kan være, – og om den overhovedet er til stede. Derfor indledes dette
bidrag med en kort opridsning af en række undersøgelser, hvis formål var
at afdække hvor og hvordan sammenhængen mellem forskning og undervisning
er. Resultatet af disse undersøgelser leder hen til nogle overvejelser om, hvordan sammenhængen burde være, og sluttelig vil jeg nå frem til nogle bud på, hvilke institutionelle og organisatoriske rammer der skal til, for at (den rette) sammenhæng mellem forskning og undervisning kan praktiseres.
kan forbedre sammenhængen mellem forskning og undervisning. Hvilke
rammer stilles op for hvordan forskningsbaseret undervisning kan foregå,
og hvilke organisatoriske strukturer og institutionelle tiltag har betydning
for, hvordan denne specifikke sammenhæng mellem forskning og undervisning
kan praktiseres? Før dette spørgsmål kan besvares, må det dog først
overvejes hvordan sammenhængen mellem forskning og undervisning er
og kan være, – og om den overhovedet er til stede. Derfor indledes dette
bidrag med en kort opridsning af en række undersøgelser, hvis formål var
at afdække hvor og hvordan sammenhængen mellem forskning og undervisning
er. Resultatet af disse undersøgelser leder hen til nogle overvejelser om, hvordan sammenhængen burde være, og sluttelig vil jeg nå frem til nogle bud på, hvilke institutionelle og organisatoriske rammer der skal til, for at (den rette) sammenhæng mellem forskning og undervisning kan praktiseres.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Forskningsbaseret undervisning - realiteter og potentialer : Proceedings fra 10. majkonference i naturvidenskabsdidaktik, København 18.-19. maj 2010 |
Editors | Frederik Voetmann Christiansen |
Number of pages | 7 |
Place of Publication | København |
Publication date | 2011 |
Pages | 25-31 |
Chapter | 6 |
ISBN (Print) | 1602-2149 |
Publication status | Published - 2011 |
Event | 10. majkonference i naturvidenskabsdidaktik - København, Denmark Duration: 18. May 2011 → 19. May 2011 |
Conference
Conference | 10. majkonference i naturvidenskabsdidaktik |
---|---|
Country/Territory | Denmark |
City | København |
Period | 18/05/2011 → 19/05/2011 |