Rammer for forskningsbaseret undervisning

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearch

Abstract

Grundlæggende er jeg optaget af hvordan universitetet som institution
kan forbedre sammenhængen mellem forskning og undervisning. Hvilke
rammer stilles op for hvordan forskningsbaseret undervisning kan foregå,
og hvilke organisatoriske strukturer og institutionelle tiltag har betydning
for, hvordan denne specifikke sammenhæng mellem forskning og undervisning
kan praktiseres? Før dette spørgsmål kan besvares, må det dog først
overvejes hvordan sammenhængen mellem forskning og undervisning er
og kan være, – og om den overhovedet er til stede. Derfor indledes dette
bidrag med en kort opridsning af en række undersøgelser, hvis formål var
at afdække hvor og hvordan sammenhængen mellem forskning og undervisning
er. Resultatet af disse undersøgelser leder hen til nogle overvejelser om, hvordan sammenhængen burde være, og sluttelig vil jeg nå frem til nogle bud på, hvilke institutionelle og organisatoriske rammer der skal til, for at (den rette) sammenhæng mellem forskning og undervisning kan praktiseres.
Original languageDanish
Title of host publicationForskningsbaseret undervisning - realiteter og potentialer : Proceedings fra 10. majkonference i naturvidenskabsdidaktik, København 18.-19. maj 2010
EditorsFrederik Voetmann Christiansen
Number of pages7
Place of PublicationKøbenhavn
Publication date2011
Pages25-31
Chapter6
ISBN (Print)1602-2149
Publication statusPublished - 2011
Event10. majkonference i naturvidenskabsdidaktik - København, Denmark
Duration: 18. May 201119. May 2011

Conference

Conference10. majkonference i naturvidenskabsdidaktik
Country/TerritoryDenmark
CityKøbenhavn
Period18/05/201119/05/2011

Cite this