Portfoliokoncepter

med caseportfolioen og kompetenceportfolien som eksempel

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

88 Downloads (Pure)

Abstract

I denne artikel undersøger og udvikler vi en forståelse af begrebet portfoliokoncepter, som et aspekt af portfolioteorien. Koncept-begrebet beskrives som et pædagogisk mønster, der kan støtte underviseres handlinger i typiske situationer og som i kompakt form opsamler den centrale del af en praksis. Artiklen præsenterer derfor portfoliokoncept-modellen, som vi har udviklet, og som beskriver tre niveauer af et portfoliokoncept: dens formål, indhold og metode samt læringsteoretiske grundlag. Modellens niveauer tilbyder forskellige kategorier til analyse af et portfoliokoncept: formålet kan fx rette sig mod læring og empowerment, effektiv undervisning, employabilitet eller accountabilitet, indhold og metode kan beskrives med kategorier som beholder, medie og redskab, og det læringsteoretiske grundlag kan beskrives ud fra behavioristiske, kognitive og sociokulturelle læringsteorier. Vi demonstrerer anvendelsen af portfoliokonceptmodellen på to konkrete portfoliokoncepter: kompetenceportfolioen og caseportfolioen. Begge koncepter er eksempler på portfoliodesigns, der sigter mod at videreudvikle portofoliopædagogik og undervisningspraksis på de videregående uddannelser. Afslutningsvis pointerer vi, at der findes et stadigt stigende antal portfoliokoncepter inden for den universitære praksis, og at det er vigtigt, at undervisere udvikler en nuanceret, kritisk og refleksiv forståelse af de forskellige koncepters potentialer og begrænsninger set i forhold til den praksis, de skal støtte og udvikle.
Original languageDanish
JournalLæring og Medier (LOM)
Issue number17
Number of pages23
ISSN1903-248X
Publication statusPublished - 20. Jun 2017

Cite this

@article{d6a2c1ff7f2b4c8b9e47a375653dad7f,
title = "Portfoliokoncepter: med caseportfolioen og kompetenceportfolien som eksempel",
abstract = "I denne artikel unders{\o}ger og udvikler vi en forst{\aa}else af begrebet portfoliokoncepter, som et aspekt af portfolioteorien. Koncept-begrebet beskrives som et p{\ae}dagogisk m{\o}nster, der kan st{\o}tte underviseres handlinger i typiske situationer og som i kompakt form opsamler den centrale del af en praksis. Artiklen pr{\ae}senterer derfor portfoliokoncept-modellen, som vi har udviklet, og som beskriver tre niveauer af et portfoliokoncept: dens form{\aa}l, indhold og metode samt l{\ae}ringsteoretiske grundlag. Modellens niveauer tilbyder forskellige kategorier til analyse af et portfoliokoncept: form{\aa}let kan fx rette sig mod l{\ae}ring og empowerment, effektiv undervisning, employabilitet eller accountabilitet, indhold og metode kan beskrives med kategorier som beholder, medie og redskab, og det l{\ae}ringsteoretiske grundlag kan beskrives ud fra behavioristiske, kognitive og sociokulturelle l{\ae}ringsteorier. Vi demonstrerer anvendelsen af portfoliokonceptmodellen p{\aa} to konkrete portfoliokoncepter: kompetenceportfolioen og caseportfolioen. Begge koncepter er eksempler p{\aa} portfoliodesigns, der sigter mod at videreudvikle portofoliop{\ae}dagogik og undervisningspraksis p{\aa} de videreg{\aa}ende uddannelser. Afslutningsvis pointerer vi, at der findes et stadigt stigende antal portfoliokoncepter inden for den universit{\ae}re praksis, og at det er vigtigt, at undervisere udvikler en nuanceret, kritisk og refleksiv forst{\aa}else af de forskellige koncepters potentialer og begr{\ae}nsninger set i forhold til den praksis, de skal st{\o}tte og udvikle.",
keywords = "Portfolioteori, portfoliodesign, portfoliokoncepter, caseportfolioen, kompetenceportfolioen",
author = "Hansen, {Jens J{\o}rgen} and Dohn, {Nina Bonderup}",
year = "2017",
month = "6",
day = "20",
language = "Dansk",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "17",

}

Portfoliokoncepter : med caseportfolioen og kompetenceportfolien som eksempel. / Hansen, Jens Jørgen; Dohn, Nina Bonderup.

In: Læring og Medier (LOM), No. 17, 20.06.2017.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Portfoliokoncepter

T2 - med caseportfolioen og kompetenceportfolien som eksempel

AU - Hansen, Jens Jørgen

AU - Dohn, Nina Bonderup

PY - 2017/6/20

Y1 - 2017/6/20

N2 - I denne artikel undersøger og udvikler vi en forståelse af begrebet portfoliokoncepter, som et aspekt af portfolioteorien. Koncept-begrebet beskrives som et pædagogisk mønster, der kan støtte underviseres handlinger i typiske situationer og som i kompakt form opsamler den centrale del af en praksis. Artiklen præsenterer derfor portfoliokoncept-modellen, som vi har udviklet, og som beskriver tre niveauer af et portfoliokoncept: dens formål, indhold og metode samt læringsteoretiske grundlag. Modellens niveauer tilbyder forskellige kategorier til analyse af et portfoliokoncept: formålet kan fx rette sig mod læring og empowerment, effektiv undervisning, employabilitet eller accountabilitet, indhold og metode kan beskrives med kategorier som beholder, medie og redskab, og det læringsteoretiske grundlag kan beskrives ud fra behavioristiske, kognitive og sociokulturelle læringsteorier. Vi demonstrerer anvendelsen af portfoliokonceptmodellen på to konkrete portfoliokoncepter: kompetenceportfolioen og caseportfolioen. Begge koncepter er eksempler på portfoliodesigns, der sigter mod at videreudvikle portofoliopædagogik og undervisningspraksis på de videregående uddannelser. Afslutningsvis pointerer vi, at der findes et stadigt stigende antal portfoliokoncepter inden for den universitære praksis, og at det er vigtigt, at undervisere udvikler en nuanceret, kritisk og refleksiv forståelse af de forskellige koncepters potentialer og begrænsninger set i forhold til den praksis, de skal støtte og udvikle.

AB - I denne artikel undersøger og udvikler vi en forståelse af begrebet portfoliokoncepter, som et aspekt af portfolioteorien. Koncept-begrebet beskrives som et pædagogisk mønster, der kan støtte underviseres handlinger i typiske situationer og som i kompakt form opsamler den centrale del af en praksis. Artiklen præsenterer derfor portfoliokoncept-modellen, som vi har udviklet, og som beskriver tre niveauer af et portfoliokoncept: dens formål, indhold og metode samt læringsteoretiske grundlag. Modellens niveauer tilbyder forskellige kategorier til analyse af et portfoliokoncept: formålet kan fx rette sig mod læring og empowerment, effektiv undervisning, employabilitet eller accountabilitet, indhold og metode kan beskrives med kategorier som beholder, medie og redskab, og det læringsteoretiske grundlag kan beskrives ud fra behavioristiske, kognitive og sociokulturelle læringsteorier. Vi demonstrerer anvendelsen af portfoliokonceptmodellen på to konkrete portfoliokoncepter: kompetenceportfolioen og caseportfolioen. Begge koncepter er eksempler på portfoliodesigns, der sigter mod at videreudvikle portofoliopædagogik og undervisningspraksis på de videregående uddannelser. Afslutningsvis pointerer vi, at der findes et stadigt stigende antal portfoliokoncepter inden for den universitære praksis, og at det er vigtigt, at undervisere udvikler en nuanceret, kritisk og refleksiv forståelse af de forskellige koncepters potentialer og begrænsninger set i forhold til den praksis, de skal støtte og udvikle.

KW - Portfolioteori, portfoliodesign, portfoliokoncepter, caseportfolioen, kompetenceportfolioen

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 17

ER -