Peter Pan på All Inclusive: Voksenfobisk faderfængsel i Martin Kongstads Fryser jeg og Christiana Hagens Boyfrind

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I løbet af de sidste ti år er det blevet svært og ikke mindst enormt kedeligt at blive voksen i nyere dansk litteratur, og det i en sådan grad, at der måske i samtidslitteraturen er tale om en nærmst epidemisk modstand mod at blive formet og modnet i voksne termer. I artiklen Peter Pan på All Inclusive ”Voksenfobisk Faderlængsel i Martin Kongstad: Fryser jeg og Christiana Hagen: Boyfrind” foreslår jeg termen voksenfobi og undersøger, hvordan et voksenfobisk ressentiment udspiller sig i to repræsentative samtidige danske værker: Martin Kongstad: Fryser jeg og Christiana Hagen: Boyfrind. Artiklen fokuserer på, hvordan voksenfobien tematisk forbinder sig til senkapitalismens opløsning af patriarkatets faderfunktion, og den komparative læsning bæres i artiklen frem af parallellæsninger med den franske forfatter Michel Houellebecqs forfatterskab og dennes tematisering af subjektivitet og seksualitet i det vestlige senkapitalistiske samfund.

Artiklen anvender en psykoanalytisk læsestrategi, idet værkernes voksenfobiske position relateres til en hysterisk subjektposition og derved til en særlig måde, hvorpå subjektet forholder sig til sig selv i spejlingen af den Anden. Artiklen konkluderer, at den komparative læsning af Boyfrind og Fryser jeg viser, at senkapitalismens dominerende nydelsesbud, som Slavoj Žižek kalder det obskøne overjeg, i forlængelse af det forbydende patriarkats fallit tilsammen konstruerer et infantilt seksualiseret subjekt. Et subjekt der paradoksalt nok desperat længes mod den tabte faderfunktion og dennes forbud.
Original languageDanish
JournalSPRING - tidsskrift for moderne dansk litteratur
Volume41
Number of pages24
ISSN0906-9976
Publication statusPublished - 2017

Cite this