Patient inddragelse og partnerskab i co-design og udvikling af færdighedstræning i kommunikation på medicinstudiet. Et pilotstudie.

Christina Louise Lindhardt*, Marie Kofoed-Toft, Annelise Staunstrup, Diane Uwase

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to conference without publisher/journalPosterResearchpeer-review

Abstract


Formål: At udvikle eksisterende curriculum på medicinstudiet i et partnerskab med patienter.

Baggrund: Partnerskab med patienter i udvikling af curriculum på medicinstudiet er en innovativ tilgang, der skal styrke uddannelsens relevans og tilgang.

På modulet medicinsk kommunikation indgår der både teori og færdighedstræning. Færdighedstræningen er bygget op om patient cases og her får den studerende mulighed for at træne kommunikative færdigheder som journaloptagelse, fælles beslutningstagen, den svære samtale, diversitet og ulighed i sundhed. Der arbejdes med kliniske scenarier som er tro mod realistiske patientcases i undervisningen, her skal den og hvor studerende skalforholde sig til patientens perspektiv og beslutninger. Dette kan styrke den studerendes empati og forståelse for patientens oplevelse. Desuden kan det give et indblik i fremtidens sundhedsfremme og forebyggelse hvor partnerskab med patienten er i centrum
Metode: Vi vil i samarbejde med vores patientpanel fra CFPK udvikle og implementere
Original languageDanish
Publication date12. Nov 2024
Publication statusPublished - 12. Nov 2024
EventPartnerskab i Sundhed - Syddansk Universitet, Odense, Denmark
Duration: 12. Nov 202412. Nov 2024

Conference

ConferencePartnerskab i Sundhed
LocationSyddansk Universitet
Country/TerritoryDenmark
CityOdense
Period12/11/202412/11/2024

Cite this