TY - JOUR
T1 - Når ny praksis viser vejen for patientinddragelse
T2 - kræftlægers og sygeplejerskers erfaringer
AU - Knudsen, Bettina Mølri
AU - Lund, Lea
PY - 2024/11/7
Y1 - 2024/11/7
N2 - Patienter i kræftforløb står over for svære valg omkring deres behandling, og ofte opdager de slet ikke, at de i står en valgsituation. For at sikre et godt forløb for patienten kræver det derfor, at sundhedspersonalet formår at inddrage patienten i samtalen, så de forstår den situation, de er i. En måde at inddrage patienterne på er at anvende fælles beslutningstagning, som er en måde at tilgå samtalen på, hvor sundhedspersonalet spørger til og tager højde for patientens personlige præferencer. Til at understøtte samtalen kan man anvende et beslutningsstøtteværktøj, som hjælper med at skabe overblik over de valgmuligheder, som patienten står over for – og som med tilhørende fordele og ulemper kan være afgørende for patientens endelige valg. Studier viser dog, at brugen af beslutningsstøtteværktøjer kan være svær at fastholde i den travle hverdag. Men på et dansk hospital er der så stor tilslutning til brugen af et beslutningsstøtteværktøj, at lægerne og sygeplejerskerne slet ikke vil undvære værktøjet i forbindelse med konsultationerne.Formålet med dette studie er således at udorske disse lægers og sygeplejerskers motivation for at fastholde brugen. Vi gennemførte derfor to fokusgruppeinterviews med det formål at undersøge værdien af beslutningsstøtteværktøjet for lægens praksis. Der fremkom tre temaer i analysen, som viste, 1) at beslutningsstøtteværktøjet gav lægerne en øget følelse af kompetence til at møde patienterne på dennes niveau, 2) at beslutningsstøtteværktøjet understøttede lægen i at differentiere hver enkelt samtale og målrette informationen til den enkelte patient, og 3) at samtalen blev mere struktureret pga. opbygningen og det visuelle udtryk af beslutningsstøtteværktøjet. Værktøjet fremmer således lægernes opmærksomhed på patientens nærmeste udviklingszone og handlemuligheder, og de ser derigennem, at egen praksis bliver forbedret.
AB - Patienter i kræftforløb står over for svære valg omkring deres behandling, og ofte opdager de slet ikke, at de i står en valgsituation. For at sikre et godt forløb for patienten kræver det derfor, at sundhedspersonalet formår at inddrage patienten i samtalen, så de forstår den situation, de er i. En måde at inddrage patienterne på er at anvende fælles beslutningstagning, som er en måde at tilgå samtalen på, hvor sundhedspersonalet spørger til og tager højde for patientens personlige præferencer. Til at understøtte samtalen kan man anvende et beslutningsstøtteværktøj, som hjælper med at skabe overblik over de valgmuligheder, som patienten står over for – og som med tilhørende fordele og ulemper kan være afgørende for patientens endelige valg. Studier viser dog, at brugen af beslutningsstøtteværktøjer kan være svær at fastholde i den travle hverdag. Men på et dansk hospital er der så stor tilslutning til brugen af et beslutningsstøtteværktøj, at lægerne og sygeplejerskerne slet ikke vil undvære værktøjet i forbindelse med konsultationerne.Formålet med dette studie er således at udorske disse lægers og sygeplejerskers motivation for at fastholde brugen. Vi gennemførte derfor to fokusgruppeinterviews med det formål at undersøge værdien af beslutningsstøtteværktøjet for lægens praksis. Der fremkom tre temaer i analysen, som viste, 1) at beslutningsstøtteværktøjet gav lægerne en øget følelse af kompetence til at møde patienterne på dennes niveau, 2) at beslutningsstøtteværktøjet understøttede lægen i at differentiere hver enkelt samtale og målrette informationen til den enkelte patient, og 3) at samtalen blev mere struktureret pga. opbygningen og det visuelle udtryk af beslutningsstøtteværktøjet. Værktøjet fremmer således lægernes opmærksomhed på patientens nærmeste udviklingszone og handlemuligheder, og de ser derigennem, at egen praksis bliver forbedret.
KW - fælles beslutningstagning
KW - Læring
KW - Professionel kompetenceudvikling
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0906-6225
VL - 34
SP - 30
EP - 41
JO - Kognition & Paedagogik
JF - Kognition & Paedagogik
IS - 134
M1 - 3
ER -