Når metoder til æstetiske oplevelser møder elever i øjenhøjde

Mikkel Snorre Wilms Boysen , Thomas Thorsen, Henriette Blomgren

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

”Levende Musik i skolen” (kort: LMS) er et nationalt live-koncert-tilbud for danske grundskoleelever. ** skoler er i skrivende stund en del af dette. I nedenstående artikel anvender vi LMS som et casestudy for at undersøge, om de kvantitative metoder, der ofte anvendes, når indsatser i skoler evalueres, er egnet til at undersøge fx elevers koncertoplevelser i skoler. Eller hvad andre typer af fx kvalitative metoder kan byde ind med. Hvad er fordele og ulemper ved begge disse typer af undersøgelsesdesign? Og hvordan kan de kombineres? Kan man bruge nedslag i enkelte koncerter som metode? Giver det overhovedet mening ift. skoleprojekter, der løber over et årti, som LMS har gjort (2013-2024). Eller skal vi udforske andre måder at måle og evaluere på, når der kommer til fx musikoplevelser. I artiklen betragtes sådanne oplevelser som æstetiske og kreative oplevelser, uden at diskutere fx hvor kreative eller æstetiske de er. Vi har altså undersøgt fænomenet skolemusik-live-koncert med professionelle musikere; herunder det for- og efterarbejde, de involverer, inklusiv hvordan det kontekstuelt er placeret i en skolekultur. Det har vi undersøgt i vores forskerteam gennem et pilotstudie (efteråret 2023) med hjælp fra LMS.
Original languageDanish
JournalMetode og Forskningsdesign
ISSN2245-3083
Publication statusPublished - 2025

Cite this