TY - JOUR
T1 - Når metoder til æstetiske oplevelser møder elever i øjenhøjde
AU - Philipsen, Heidi
AU - Mikkel Snorre Wilms Boysen
AU - Thorsen, Thomas
AU - Blomgren, Henriette
PY - 2025
Y1 - 2025
N2 - ”Levende Musik i skolen” (kort: LMS) er et nationalt live-koncert-tilbud for danske grundskoleelever. ** skoler er i skrivende stund en del af dette. I nedenstående artikel anvender vi LMS som et casestudy for at undersøge, om de kvantitative metoder, der ofte anvendes, når indsatser i skoler evalueres, er egnet til at undersøge fx elevers koncertoplevelser i skoler. Eller hvad andre typer af fx kvalitative metoder kan byde ind med. Hvad er fordele og ulemper ved begge disse typer af undersøgelsesdesign? Og hvordan kan de kombineres? Kan man bruge nedslag i enkelte koncerter som metode? Giver det overhovedet mening ift. skoleprojekter, der løber over et årti, som LMS har gjort (2013-2024). Eller skal vi udforske andre måder at måle og evaluere på, når der kommer til fx musikoplevelser. I artiklen betragtes sådanne oplevelser som æstetiske og kreative oplevelser, uden at diskutere fx hvor kreative eller æstetiske de er. Vi har altså undersøgt fænomenet skolemusik-live-koncert med professionelle musikere; herunder det for- og efterarbejde, de involverer, inklusiv hvordan det kontekstuelt er placeret i en skolekultur. Det har vi undersøgt i vores forskerteam gennem et pilotstudie (efteråret 2023) med hjælp fra LMS.
AB - ”Levende Musik i skolen” (kort: LMS) er et nationalt live-koncert-tilbud for danske grundskoleelever. ** skoler er i skrivende stund en del af dette. I nedenstående artikel anvender vi LMS som et casestudy for at undersøge, om de kvantitative metoder, der ofte anvendes, når indsatser i skoler evalueres, er egnet til at undersøge fx elevers koncertoplevelser i skoler. Eller hvad andre typer af fx kvalitative metoder kan byde ind med. Hvad er fordele og ulemper ved begge disse typer af undersøgelsesdesign? Og hvordan kan de kombineres? Kan man bruge nedslag i enkelte koncerter som metode? Giver det overhovedet mening ift. skoleprojekter, der løber over et årti, som LMS har gjort (2013-2024). Eller skal vi udforske andre måder at måle og evaluere på, når der kommer til fx musikoplevelser. I artiklen betragtes sådanne oplevelser som æstetiske og kreative oplevelser, uden at diskutere fx hvor kreative eller æstetiske de er. Vi har altså undersøgt fænomenet skolemusik-live-koncert med professionelle musikere; herunder det for- og efterarbejde, de involverer, inklusiv hvordan det kontekstuelt er placeret i en skolekultur. Det har vi undersøgt i vores forskerteam gennem et pilotstudie (efteråret 2023) med hjælp fra LMS.
KW - Metoder
KW - Musikoplevelse
KW - Læring
KW - Børn
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 2245-3083
JO - Metode og Forskningsdesign
JF - Metode og Forskningsdesign
ER -