Abstract
Meget undervisning foregår mundtligt – men hvad er mundtlighed?
Mundtlighed er et særligt fagligt område, og denne bog tegner i første del det faglige felt op i beskrivelse af talesprog og lytning, i anden del tegnes formål og mundtlighedsdidaktikken og i tredje del findes praksis i fire mundtlige teksttyper, med performance som tekstbegreb. Bogen viser arbejde med både mundtlighed i undervisningen og undervisning i mundtlighed, så eleverne bliver opmærksomme på mundtlighedens kendetegn og virkemidler, og bogen giver læreren redskaber og aktive valg og muligheder i det daglige mundtlige klasserum. Med konkrete og illustrative eksempler beskrives:
• Mundtlighed som udtryk og samtale, samt analyse af tale og lytning
• Mundtlighedsdidaktikkens formål og metoder: dannelse og kompetence, undersøgende dialog, præsentation og performance, observation, transskription, imitation og lyttestrategier
• Konkret mundtlighedsdidaktisk arbejde i forhold til litteraturtolkning, faglig formidling, mundtlige fortællinger og essays.
Bogen henvender sig til alle undervisere samt forskere i didaktik og pædagogik, der har med litteratur-, medie og førstesprogs-, andetsprogs- og fremmedsprogsundervisning at gøre – og altså ikke blot til dansklæreren.
Mundtlighed er et særligt fagligt område, og denne bog tegner i første del det faglige felt op i beskrivelse af talesprog og lytning, i anden del tegnes formål og mundtlighedsdidaktikken og i tredje del findes praksis i fire mundtlige teksttyper, med performance som tekstbegreb. Bogen viser arbejde med både mundtlighed i undervisningen og undervisning i mundtlighed, så eleverne bliver opmærksomme på mundtlighedens kendetegn og virkemidler, og bogen giver læreren redskaber og aktive valg og muligheder i det daglige mundtlige klasserum. Med konkrete og illustrative eksempler beskrives:
• Mundtlighed som udtryk og samtale, samt analyse af tale og lytning
• Mundtlighedsdidaktikkens formål og metoder: dannelse og kompetence, undersøgende dialog, præsentation og performance, observation, transskription, imitation og lyttestrategier
• Konkret mundtlighedsdidaktisk arbejde i forhold til litteraturtolkning, faglig formidling, mundtlige fortællinger og essays.
Bogen henvender sig til alle undervisere samt forskere i didaktik og pædagogik, der har med litteratur-, medie og førstesprogs-, andetsprogs- og fremmedsprogsundervisning at gøre – og altså ikke blot til dansklæreren.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | København |
---|---|
Publisher | Akademisk Forlag |
Number of pages | 344 |
ISBN (Print) | 978-87-500-5073-5 |
Publication status | Published - 17. Aug 2018 |
Series | Didaktikserien |
---|