Abstract
I dette kapitel analyserer vi mediepatruljer, og hvordan de kan finde plads blandt skolens eksisterende organiseringsformer. Mediepatruljer er grupper af elever organiseret omkring it, der via sidemandsoplæring introducerer og formidler nye måder at an- vende it i undervisningen på. Til trods for en relativ stor udbredelse er fænomenet endnu i sin vorden og underbelyst i forskningssammenhæng. Især er det uafklaret, hvad mediepatruljer er i forhold til andre fænomener i skolen.
Vi viser, hvorledes skolerne i forskellige hybridformer af mediepatruljeaktivitet og traditionelle didaktiske læringsformer implementerer mediepatruljer. Vi søger at belyse, hvordan mediepatruljer som organiseringsform kan opfattes som en social teknologi, der konkretiserer og synliggør vilkårene for et nyt organiseringsformat, der søger en plads i en skoles økologi.
Vi viser, hvorledes skolerne i forskellige hybridformer af mediepatruljeaktivitet og traditionelle didaktiske læringsformer implementerer mediepatruljer. Vi søger at belyse, hvordan mediepatruljer som organiseringsform kan opfattes som en social teknologi, der konkretiserer og synliggør vilkårene for et nyt organiseringsformat, der søger en plads i en skoles økologi.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Skoleudvikling med it : Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg |
Editors | Jeppe Bundsgaard, Marianne Georgsen, Stefan Ting Graf, Thomas Illum Hansen, Charlotte Krog Skott |
Volume | 1 |
Place of Publication | Aarhus |
Publisher | Aarhus Universitetsforlag |
Publication date | 2018 |
Pages | 233-254 |
Chapter | 10 |
ISBN (Print) | 978 87 7184 412 2 |
Publication status | Published - 2018 |
Externally published | Yes |
Series | Didaktiske studier |
---|---|
Number | 3 |