Mediepatruljer: En social teknologi

Rasmus Leth Vergmann Jørnø, Roland Hachmann

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I dette kapitel analyserer vi mediepatruljer, og hvordan de kan finde plads blandt skolens eksisterende organiseringsformer. Mediepatruljer er grupper af elever organiseret omkring it, der via sidemandsoplæring introducerer og formidler nye måder at an- vende it i undervisningen på. Til trods for en relativ stor udbredelse er fænomenet endnu i sin vorden og underbelyst i forskningssammenhæng. Især er det uafklaret, hvad mediepatruljer er i forhold til andre fænomener i skolen.
Vi viser, hvorledes skolerne i forskellige hybridformer af mediepatruljeaktivitet og traditionelle didaktiske læringsformer implementerer mediepatruljer. Vi søger at belyse, hvordan mediepatruljer som organiseringsform kan opfattes som en social teknologi, der konkretiserer og synliggør vilkårene for et nyt organiseringsformat, der søger en plads i en skoles økologi.
Original languageDanish
Title of host publicationSkoleudvikling med it : Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg
EditorsJeppe Bundsgaard, Marianne Georgsen, Stefan Ting Graf, Thomas Illum Hansen, Charlotte Krog Skott
Volume1
Place of PublicationAarhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication date2018
Pages233-254
Chapter10
ISBN (Print)978 87 7184 412 2
Publication statusPublished - 2018
Externally publishedYes
SeriesDidaktiske studier
Number3

Cite this