Lytning – mere end den halve dialog

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract


Denne artikel tager det udgangspunkt, at lytningen er den halve dialog – men en halvdel, der ikke ydes opmærksomhed. Uden lytning er der ingen dialog. Vi kan have masser af tale i undervisningen, men hvis vi vil have dialog, er vi nødt til at lytte. Artiklen forslår måder at (gen)opdage vores lyttekompetencer som opmærksomhed og at træne disse gennem observation, skriftlige produkter og studier af klassedialogen for at forhale tiden og ikke lade det mundtlige sprog forsvinde for os i tid og rum. Forhalingen skulle gerne give tid til refleksion og udvikling.
Den første del af artiklen giver forslag til træning af basale obser¬vationsevner, strategier til faglig lytning ved foredrag samt lytning og respons fra både lærer og elever, når eleverne eller studerende holder faglige oplæg for hinanden. Kapitlets anden del retter sig mod klassedialogen og karakteriserer gennem et eksempel den meget typiske dialogiske udveksling i danske klasserum, en mellemting mellem ‘lærerens faglige sti’ og ‘elevernes undersøgende dialog’. I denne del gives forslag til, hvordan undervisere kan analysere og videreudvikle dialogformerne, så forskellige didaktiske mål kan støttes af flere mulige dialogiske former. Målet med artiklen er, at læreren udvikler forskelligartede ressourcer til undervisning i lytning og forskelligartede strategier for egen lytning til elevernes forståelser.
Original languageDanish
Title of host publicationDialogisk pædagogik, kreativitet og læring
EditorsOlga Dysthe, Preben O. Kierkegaard, Ingunn Johanne Ness
Place of PublicationAarhus
PublisherKlim
Publication date14. Aug 2020
Edition1.
Pages305-345
ISBN (Print)978-87-7204-432-3
Publication statusPublished - 14. Aug 2020
EventDialogisk pedagogikk, kreativitet og læring: Hvordan legge til rette for dialogisk undervisning, kreativitet og læring i en utdanningssituasjon? - Universitetet i Bergen, Bergen, Norway
Duration: 3. Jun 20193. Jun 2019

Conference

ConferenceDialogisk pedagogikk, kreativitet og læring
LocationUniversitetet i Bergen
CountryNorway
CityBergen
Period03/06/201903/06/2019

Cite this