Learning Design

Tilgange, cases og karakteristika

Nina Bonderup Dohn, Mikkel Godsk, Lillian Buus

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

2 Downloads (Pure)

Abstract

Feltet Learning Design har de seneste år inspireret adskillige uddannelsesudviklingsprojekter på de videregående uddannelser i Danmark. Dette er bl.a. synliggjort gennem to numre af Tidsskriftet Læring og Medier (LOM) med dette fokus i 2016. Imidlertid eksisterer der divergerende opfattelser af, hvad Learning Design er. Dette skyldes på den ene side en tilsvarende divergens i den internationale forskning og praksis, der har inspireret udviklingen i Danmark; og på den anden side at Learning Design er blevet integreret med den allerede eksisterende pædagogiske forskning og praksis i dansk kontekst. I denne artikel til jubilæumsnummeret af LOM redegør vi for tre hovedtilgange inden for Learning Design i dansk sammenhæng: "Pedagogical patterns", "Underviseren som designer" og "Didaktisk design". De tre tilgange er eksemplificeret ved hjælp af i alt fire cases fra videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark. Vi argumenterer for, at der på tværs af de tre tilgange er seks kendetegn, der gør sig gældende: Inddragelse og operationalisering af pædagogisk teori, Undervisere som aktive og bevidste designere i en designproces, Fokus på de studerendes læring, Inddragelse af designredskaber, Bæredygtighed samt Teknologi i undervisningen.
Original languageDanish
JournalLæring og Medier (LOM)
Volume21
Pages (from-to)1-20
ISSN1903-248X
Publication statusPublished - 2019

Cite this

Dohn, Nina Bonderup ; Godsk, Mikkel ; Buus, Lillian. / Learning Design : Tilgange, cases og karakteristika. In: Læring og Medier (LOM). 2019 ; Vol. 21. pp. 1-20.
@article{4fb5b51cb61f45c7b794edcf40082d20,
title = "Learning Design: Tilgange, cases og karakteristika",
abstract = "Feltet Learning Design har de seneste {\aa}r inspireret adskillige uddannelsesudviklingsprojekter p{\aa} de videreg{\aa}ende uddannelser i Danmark. Dette er bl.a. synliggjort gennem to numre af Tidsskriftet L{\ae}ring og Medier (LOM) med dette fokus i 2016. Imidlertid eksisterer der divergerende opfattelser af, hvad Learning Design er. Dette skyldes p{\aa} den ene side en tilsvarende divergens i den internationale forskning og praksis, der har inspireret udviklingen i Danmark; og p{\aa} den anden side at Learning Design er blevet integreret med den allerede eksisterende p{\ae}dagogiske forskning og praksis i dansk kontekst. I denne artikel til jubil{\ae}umsnummeret af LOM redeg{\o}r vi for tre hovedtilgange inden for Learning Design i dansk sammenh{\ae}ng: {"}Pedagogical patterns{"}, {"}Underviseren som designer{"} og {"}Didaktisk design{"}. De tre tilgange er eksemplificeret ved hj{\ae}lp af i alt fire cases fra videreg{\aa}ende uddannelsesinstitutioner i Danmark. Vi argumenterer for, at der p{\aa} tv{\ae}rs af de tre tilgange er seks kendetegn, der g{\o}r sig g{\ae}ldende: Inddragelse og operationalisering af p{\ae}dagogisk teori, Undervisere som aktive og bevidste designere i en designproces, Fokus p{\aa} de studerendes l{\ae}ring, Inddragelse af designredskaber, B{\ae}redygtighed samt Teknologi i undervisningen.",
author = "Dohn, {Nina Bonderup} and Mikkel Godsk and Lillian Buus",
year = "2019",
language = "Dansk",
volume = "21",
pages = "1--20",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",

}

Learning Design : Tilgange, cases og karakteristika. / Dohn, Nina Bonderup; Godsk, Mikkel; Buus, Lillian.

In: Læring og Medier (LOM), Vol. 21, 2019, p. 1-20.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Learning Design

T2 - Tilgange, cases og karakteristika

AU - Dohn, Nina Bonderup

AU - Godsk, Mikkel

AU - Buus, Lillian

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Feltet Learning Design har de seneste år inspireret adskillige uddannelsesudviklingsprojekter på de videregående uddannelser i Danmark. Dette er bl.a. synliggjort gennem to numre af Tidsskriftet Læring og Medier (LOM) med dette fokus i 2016. Imidlertid eksisterer der divergerende opfattelser af, hvad Learning Design er. Dette skyldes på den ene side en tilsvarende divergens i den internationale forskning og praksis, der har inspireret udviklingen i Danmark; og på den anden side at Learning Design er blevet integreret med den allerede eksisterende pædagogiske forskning og praksis i dansk kontekst. I denne artikel til jubilæumsnummeret af LOM redegør vi for tre hovedtilgange inden for Learning Design i dansk sammenhæng: "Pedagogical patterns", "Underviseren som designer" og "Didaktisk design". De tre tilgange er eksemplificeret ved hjælp af i alt fire cases fra videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark. Vi argumenterer for, at der på tværs af de tre tilgange er seks kendetegn, der gør sig gældende: Inddragelse og operationalisering af pædagogisk teori, Undervisere som aktive og bevidste designere i en designproces, Fokus på de studerendes læring, Inddragelse af designredskaber, Bæredygtighed samt Teknologi i undervisningen.

AB - Feltet Learning Design har de seneste år inspireret adskillige uddannelsesudviklingsprojekter på de videregående uddannelser i Danmark. Dette er bl.a. synliggjort gennem to numre af Tidsskriftet Læring og Medier (LOM) med dette fokus i 2016. Imidlertid eksisterer der divergerende opfattelser af, hvad Learning Design er. Dette skyldes på den ene side en tilsvarende divergens i den internationale forskning og praksis, der har inspireret udviklingen i Danmark; og på den anden side at Learning Design er blevet integreret med den allerede eksisterende pædagogiske forskning og praksis i dansk kontekst. I denne artikel til jubilæumsnummeret af LOM redegør vi for tre hovedtilgange inden for Learning Design i dansk sammenhæng: "Pedagogical patterns", "Underviseren som designer" og "Didaktisk design". De tre tilgange er eksemplificeret ved hjælp af i alt fire cases fra videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark. Vi argumenterer for, at der på tværs af de tre tilgange er seks kendetegn, der gør sig gældende: Inddragelse og operationalisering af pædagogisk teori, Undervisere som aktive og bevidste designere i en designproces, Fokus på de studerendes læring, Inddragelse af designredskaber, Bæredygtighed samt Teknologi i undervisningen.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 21

SP - 1

EP - 20

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

ER -