Læring ved Intervention med Digitale Værktøjer i Idrætslæreruddannelsen: Der er ikke noget så teoretisk som en udfordret praksis

Research output: Book/anthology/thesis/reportPh.D. thesisResearch

Abstract

Læring ved Intervention med Digitale Værktøjer i Idrætslæreruddannelsen
Ph.d.-projekt af Lars Elbæk, lelbaek@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet Et aktionsforskningsprojekt, hvor læring af læring undersøges ved intervention med digital mediering af bevægelser og studentercentrerede undervisningsformer i uddannelsen af idrætslærere.
Resume I ph.d.-projektet ”Læring ved Intervention med Digitale Værktøjer i Idrætslæreruddannelsen” var målet at undersøge læring under udviklings- og forandringsprocesser, når der interveneredes med digitale hjælpemidler og problem- og projektbaserede arbejdsformer i uddannelse af idrætslærere.
Endvidere var målet at udvikle modeller (praksisteorier) som praksisfeltet (idrætslæreruddannelsen), der blev samarbejdet med, efterfølgende kunne anvende.
Praksis i idræt og idrætsundervisning bliver udfordret af nye mediebaserede inspirationskilder og værktøjer, hvor mere selvstyrende former for praksis indgår. Disse nye muligheder bliver kun i meget begrænset omfang anvendt i den almindelige idrætsundervisning. Det førte frem til følgende problemformulering: Hvordan kvalificeres og fremmes brugen af digitale hjælpemidler i den videregående idrætslæreruddannelse?
Spørgsmålet behandles gennem 3 problemstillinger om henholdsvis; a) de digitale hjælpemidlers undervisningsmæssige værdi, b) omlæring af undervisnings- og læringspraksis og c) metoder til undersøgelse af interventioner i idrætslæreruddannelsen.
Metodisk tager projektet afsæt i kvalitativ aktionsforskning, og der arbejdes ud fra en række inspirationskilder blandt andet kulturhistorisk psykologi, systemteori og fænomenologi. Projektet har været gennemført med én intervention i hvert af fire semestre på idrætsuddannelsen
ved to læreruddannelser i Danmark. I undersøgelsen har deltaget fire undervisere og ca. 60 studerende. Der blev interveneret med studentercentrerede undervisningsformer i form af arbejde ud fra
billeder på computere som inspiration for improvisation inden for ’musik, bevægelse og udtryk’. Digitaliserede musikvideoer blev anvendt som imitationsgrundlag for læring af dansesekvenser, og pulsure blev anvendt til registrering af og feedback i forhold til træningsbelastning. Derigennem
styrkedes arbejdet med teori-praktik-koblinger. Planlægnings- og læringsværktøjer blev anvendt til udvikling og illustration af metodikker. Og video blev brugt som feedback i læring af bevægelser.
Som et resultat af en analyse af videobrugen blev der udviklet en model til anvendelse af video i idrætsundervisning. Projektet førte tillige frem til udvikling af en didaktisk model for digital mediering af bevægelser. Endelig fandtes at:
 Det er forbundet med store udfordringer at lære sig at anvende nye digitale artefakter i undervisningen. Processen er ofte blevet forbundet med modstand og potentiel mulighed for grænsekrydsende læring hos de medvirkende. Projektets læring medførte en ændret praksis i retning af mere udtalt brug af problemløsende og projektorganiserede arbejdsformer samt anvendelse
af digitale hjælpemidler.
 Resultaterne viser tillige, at hvor de medvirkendes tidligere erfaringer og kompetencer mht. digitalt støttet idrætsundervisning ikke har slået til, er der en potentiel mulighed for, at positive oplevelser med omlæring af praksis kan være med til fremover at udvikle og forandre deres undervisnings- og læringspraksis. Det der i projektet defineres som forandringslæring.
Gennem aktionsforskning blev det muligt at udvikle en digitalt støttet idrætslæreruddannelse. Denne blev støttet ved, at forskeren indgik som anerkendende undersøgende systemisk intervenient.
Ved brug af video som datamateriale var det muligt at undersøge omlæringsprocesser og dermed vise ’tegn’ på ekspansiv læring og forandringslæring i LIDVI-projektet. Omlæring af denne praksis er fortrinsvis sket på baggrund af et pres – ofte som konsekvens af den dialogiske medvirken i projektet.
Original languageDanish
Place of PublicationOdense
PublisherSyddansk Universitet. Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Number of pages273
Publication statusPublished - Aug 2010

Cite this