Kompetencedækning i analoge matematiksystemer til mellemtrinnet

Stig Toke Gissel, Mette Dreier Hjelmborg, Bo Teglskov Kristensen, Dorte Moeskær Larsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen fremlægger resultaterne af og metoden til evaluering af otte lærebogssystemer til matematikundervisning på folkeskolens mellemtrin. Evalueringen afdækker i hvilket omfang læremidlerne lægger op til at arbejde med de matematiske kompetencer i relation til færdigheds- ogvidensområdet måling. Evalueringen viser at lærervejledningerne oftest kun i generelle vendinger udpeger hvilke kompetencer der er i spil. Således findes på aktivitetsniveau få eksempler på eksplicit kompetencedækning. En undersøgelse af implicit kompetencedækning, dvs. en udledning af hvor enkompetence kan komme i spil, baseret på en analyse af aktiviteterne og lærervejledningens instruktioner, giver langt flere udslag. Evalueringen viser store forskelle på læremidlerne.
Original languageDanish
Article number21
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Volume3
Pages (from-to)7-27
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 5. Sept 2019
Externally publishedYes

Cite this