TY - CHAP
T1 - Klamme håndflader og sug i maven
T2 - Urban exploration som affektiv, online undergrundskommercialisme
AU - Klausen, Maja
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - I dette kapitel sættes fokus på fænomenet urban exploration, mere specifikt på den Københavnske urban exploration-duo CphCph og dennes brug af Facebook. Urban exploration placeres i en samtidig, socio-økonomisk kontekst, hvor størrelser som kreativitet og subkultur er blevet værdifulde aktiver, når byer brandes som ’kreative byer’. Inspireret af Sarah Banet-Weisers begreb ’produktiv ambivalens’ (2013) og en post-kritisk optik undersøges CphCph som et tvetydigt fænomen, der skabes dels gennem en markedsorienteret logik, der centrerer følgerne af CphCph online som forbrugere, dels gennem affektive registre, der åbner op for hverdagspolitiske diskussioner og dermed centrerer følgerne som borgere. Som afsæt for analysen introduceres begrebet ’undergrunds-kommercialisme’ som en neo-liberal form for modstand, der dækker over sammenvævningen mellem subkultur og kapital. Ydermere peges der på undergrunds-kommercialisme som værende tæt forbundet med de sociale mediers konnektive logikker, det vil sige deres muligheder for at dele indhold og forbinde. I en post-kritisk ånd spørges der i analysen til, hvordan og hvor vi kan lokalisere engagement i brandet CphCph, der er både kommercielt og subkulturelt. Empirien udgøres af billed- og tekstmateriale fra CphCph’s Facebook-side, som analyseres med fokus på henholdsvis de æstetisk-affektive kvaliteter og de forbindelser, der etableres.
AB - I dette kapitel sættes fokus på fænomenet urban exploration, mere specifikt på den Københavnske urban exploration-duo CphCph og dennes brug af Facebook. Urban exploration placeres i en samtidig, socio-økonomisk kontekst, hvor størrelser som kreativitet og subkultur er blevet værdifulde aktiver, når byer brandes som ’kreative byer’. Inspireret af Sarah Banet-Weisers begreb ’produktiv ambivalens’ (2013) og en post-kritisk optik undersøges CphCph som et tvetydigt fænomen, der skabes dels gennem en markedsorienteret logik, der centrerer følgerne af CphCph online som forbrugere, dels gennem affektive registre, der åbner op for hverdagspolitiske diskussioner og dermed centrerer følgerne som borgere. Som afsæt for analysen introduceres begrebet ’undergrunds-kommercialisme’ som en neo-liberal form for modstand, der dækker over sammenvævningen mellem subkultur og kapital. Ydermere peges der på undergrunds-kommercialisme som værende tæt forbundet med de sociale mediers konnektive logikker, det vil sige deres muligheder for at dele indhold og forbinde. I en post-kritisk ånd spørges der i analysen til, hvordan og hvor vi kan lokalisere engagement i brandet CphCph, der er både kommercielt og subkulturelt. Empirien udgøres af billed- og tekstmateriale fra CphCph’s Facebook-side, som analyseres med fokus på henholdsvis de æstetisk-affektive kvaliteter og de forbindelser, der etableres.
M3 - Kapitel i bog
SN - 9788740831481
T3 - University Press of Southern Denmark Studies in Scandinavian Languages and Literatures
SP - 65
EP - 84
BT - Tilblivelser
A2 - Scott Sørensen, Anne
A2 - Granly Jensen, Erik
PB - Syddansk Universitetsforlag
CY - Odense
ER -