Abstract
Baggrund: Det er i øjeblikket ukendt, om et virtuelt socialt miljø kan hjælpe unge mennesker med at opbygge deres færdigheder til at overvinde gruppepres, når de tilbydes alkohol. Formålet med denne undersøgelse er at evaluere effekten af virtual reality simuleringsspillet VR FestLab, som er designet til at forbedre modstandsevner mod socialt pres for at drikke alkohol.
Metode:
Vi har udviklet en virtual reality festsimulation VR FestLab, som er en tredimisionel typisk fest. Til festen kan brugeren”styre” igennem forskellige realistiske situationer hvor man bliver tilbudt alkohol. Denne undersøgelse er en mixed-methods effektevaluering af VR FestLab indeholdende både spørgeskemadata samt fokusgruppeinterviews blandt skoleelever i alderen 15-18 år.
Resultater:
De foreløbige resultater viser, at alle eleverne godt kunne lide at prøve VR FestLab, de ville gerne udforske spillet mere (90% ”enig eller meget enig”), og kunne lide selve VR-oplevelsen (94% ”enig eller meget enig”). 58% ville anbefale spillet til venner hvor 29% svarede ”ved ikke” til dette og 81% mente spillet var realistisk.
De kvalitative resultater viser, at eleverne synes VR FestLab var sejt, kreativt, har interessante scener, er sjovt, realistisk og nemt at spille. De negative sider der blev nævnt var, at der var noget gentagelse i simulationen og det kunne være lidt kedeligt hvis man valgte ikke at drikke alkohol. Nogle mente, at de ikke kunne lære noget af VR FestLab mens andre mente, at de ved hjælp af VR FestLab fik øget deres forståelse af alkoholbrug. For eksempel blev det nævnt, at man kunne lære at sige nej tak til alkohol, hvor meget man kan drikke inden man går kold, hvordan man kan opføre sig i forskellige festsituationer og hvordan man kan blive påvirket af alkohol.
Konklusion:
VR FestLab er en af de første virtuelle alkoholforebyggelsessimulationer der er blevet udviklet. Undersøgelsen viser, at VR FestLab blev modtaget meget positivt blandt målgruppen i forhold til brugbarhed og spiloplevelsen.
VR FestLab bliver gjort offentligt tilgængeligt og vil kunne downloades gratis fra Google Play/Appstore således at lærere kan anvende det som undervisningsmateriale i deres sundhedsundervisning i skolen når afprøvningsfasen er afsluttet.
Primært budskab:
• En virtual reality festsimulation er attraktiv for unge og har potentiale til at øge deres alkohol kompetencer.
• Virtual reality er et lovende værktøj i sundhedsundervisningen som burde undersøges yderligere i fremtiden.
Metode:
Vi har udviklet en virtual reality festsimulation VR FestLab, som er en tredimisionel typisk fest. Til festen kan brugeren”styre” igennem forskellige realistiske situationer hvor man bliver tilbudt alkohol. Denne undersøgelse er en mixed-methods effektevaluering af VR FestLab indeholdende både spørgeskemadata samt fokusgruppeinterviews blandt skoleelever i alderen 15-18 år.
Resultater:
De foreløbige resultater viser, at alle eleverne godt kunne lide at prøve VR FestLab, de ville gerne udforske spillet mere (90% ”enig eller meget enig”), og kunne lide selve VR-oplevelsen (94% ”enig eller meget enig”). 58% ville anbefale spillet til venner hvor 29% svarede ”ved ikke” til dette og 81% mente spillet var realistisk.
De kvalitative resultater viser, at eleverne synes VR FestLab var sejt, kreativt, har interessante scener, er sjovt, realistisk og nemt at spille. De negative sider der blev nævnt var, at der var noget gentagelse i simulationen og det kunne være lidt kedeligt hvis man valgte ikke at drikke alkohol. Nogle mente, at de ikke kunne lære noget af VR FestLab mens andre mente, at de ved hjælp af VR FestLab fik øget deres forståelse af alkoholbrug. For eksempel blev det nævnt, at man kunne lære at sige nej tak til alkohol, hvor meget man kan drikke inden man går kold, hvordan man kan opføre sig i forskellige festsituationer og hvordan man kan blive påvirket af alkohol.
Konklusion:
VR FestLab er en af de første virtuelle alkoholforebyggelsessimulationer der er blevet udviklet. Undersøgelsen viser, at VR FestLab blev modtaget meget positivt blandt målgruppen i forhold til brugbarhed og spiloplevelsen.
VR FestLab bliver gjort offentligt tilgængeligt og vil kunne downloades gratis fra Google Play/Appstore således at lærere kan anvende det som undervisningsmateriale i deres sundhedsundervisning i skolen når afprøvningsfasen er afsluttet.
Primært budskab:
• En virtual reality festsimulation er attraktiv for unge og har potentiale til at øge deres alkohol kompetencer.
• Virtual reality er et lovende værktøj i sundhedsundervisningen som burde undersøges yderligere i fremtiden.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 27. Sept 2021 |
Publication status | Published - 27. Sept 2021 |
Event | Folkesundhedsdage 2021 - Hotel Nyborg Strand, Nyborg, Denmark Duration: 27. Sept 2021 → 28. Oct 2021 https://www.danskselskabforfolkesundhed.dk/den-nationale-folkesundhedskonference/folkesundhedsdage-2021/ |
Conference
Conference | Folkesundhedsdage 2021 |
---|---|
Location | Hotel Nyborg Strand |
Country/Territory | Denmark |
City | Nyborg |
Period | 27/09/2021 → 28/10/2021 |
Internet address |