Kønsmærkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Artiklen tager sit afsæt i forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed hvor
    tidligere undersøgelser har peget på behovet for et mere systematisk studie der
    undersøger kønsmærkede praktikker. International og dansk uddannelsesforskning i køn og skrivning har fulgt en bevægelse fra forskelstænkning til
    mangfoldigheds- eller variationstænkning. Tidligere studier i Faglighed og
    skriftlighed har identificeret kønsrelaterede temaer men uden at forfølge disse
    systematisk. Artiklens empiriske studie undersøger fire elevers skriverbaner i
    danskfaget og finder kønsmærkede praktikker som fremtræder som væsentlige
    identitetsaspekter, men finder samtidig at der også er andre identitetsaspekter
    som har betydning for elevernes skriverbaner. De kønsmærkede praktikker
    forbinder sig således med de kulturelle kontekster, herunder deres individuelle
    skrivererfaringer og skriverbaner, i mønstre som ikke kan samles i
    essentialiserende kønsforestillinger.
    Original languageDanish
    Title of host publicationGenom texter och världar : Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio
    EditorsHeidi Höglund, Sofia Jusslin, Matilda Ståhl, Anders Westerlund
    Place of PublicationÅbo
    PublisherÅbo Akademis förlag
    Publication date2019
    Pages139-153
    ISBN (Print)978-951-765-926-0
    Publication statusPublished - 2019

    Cite this