Indledning: Sundhedsdiskurser: Hvordan håndterer man det i sin praksis?

Lea Lund*, Karina Olling (Member of author group)

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalEditorialpeer-review

Abstract

Omdrejningspunktet i dette nummer af Kognition & Pædagogik er det danske sundhedsvæsen, og mere specifikt de mange sundhedsdiskurser, som påvirker sundhedsprofessionelles kliniske praksis. Sundhedsprofessionelle i det danske sundhedsvæsen har hver dag samtaler med patienter, hvor de skal mestre kunsten at formidle mulig svær forståelig viden. De skal kunne mestre at forstå, hvad der er på spil for patient og pårørende, og på samme tid koordinere og sikre kvaliteten i patienternes forløb i et hastigt udviklende sundhedsvæsen. De udvikler en praksis, en kommunikationshabitus, først som novicer og senere som garvede erfarne sundhedsprofessionelle.
Original languageDanish
JournalKognition & Paedagogik
Volume34
Issue number134
Pages (from-to)2-6
Number of pages4
ISSN0906-6225
Publication statusPublished - Dec 2024

Cite this