Hvordan undersøges kulturbrugere? Erfaringer fra museumsforskningen

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Kapitlet kortlægger to grundlæggende tilgange til at analysere kulturbrugere som afsæt for at diskutere veje til at forny relationen mellem kulturinstitutioner og -brugere. Den ene tilgang bygger på en psykologisk forståelse og fokuserer på at analysere individuel motivation og brug med anvendelse af kvantitative metoder. Kulturstyrelsens undersøgelser af museumsbrugere er et eksempel på den tilgang. Den anden, og mindre udbredte, tilgang bygger på en sociologisk forståelse og fokuserer på at analysere kulturbrug som social interaktion og betydningsdannelse og med primær brug af kvalitative tilgange. På den baggrund inddrages resultater fra et nationalt forsknings- og udviklingsprogram, Vores museum (2016-2020), for at belyse, hvordan kvalitative tilgange til at analysere og dokumentere kulturbrug kan anvendes som afsæt for at udvikle relationen mellem kulturbrugere og kulturinstitutioner, her museer. Afslutningsvis diskuteres dilemmaer, der opstår i sådan en udviklingsproces, når den omfatter forskellige fagligheder og arbejdsforhold og kombinerer praktiske og akademiske traditioner.
    Original languageDanish
    Title of host publicationTeater og publikum : i en tid med data, viden og publikumsudvikling
    EditorsNanna Holdgaard, Nina Gram, Louise Ejgod Hansen
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherSamfundslitteratur
    Publication dateJun 2022
    Pages179-197
    Chapter12
    ISBN (Print)978-87-593-3943-5
    ISBN (Electronic)978-87-4169-8
    Publication statusPublished - Jun 2022

    Cite this