TY - JOUR
T1 - Hvordan oplever læger at lære at praktisere fælles beslutningstagning?
AU - Lund, Lea
AU - Dahl Steffensen, Karina
AU - Rauff Søndergaard, Stine
PY - 2024/11/7
Y1 - 2024/11/7
N2 - På de danske kræftafdelinger er det en vigtig mission at sikre, at man oplyser og også inddrager patienterne i valget af behandling. Her er fælles beslutningstagning en tilgang, hvor læger engagerer patienterne i samtaler vedrørende deres undersøgelser eller valg af behandlinger. I denne dialog træffer patient og læge sammen beslutninger baseret på en kombination af lægevidenskabelig ekspertise og patientens individuelle præferencer.Realiseringen af effektiv fælles beslutningstagning hviler i høj grad på sundhedspersonalets evne og engagement. Denne artikel udforsker resultaterne fra en undersøgelse, som belyser lægers oplevelser af at lære at praktisere fælles beslutningstagning understøttet af et beslutningsstøtteværktøj kaldet BESLUTNINGSHJÆLPERTM.Datamaterialet består af otte semistrukturerede interviews med læger, der arbejder på stråleterapiafdelinger på fire forskellige hospitaler i Danmark. Alle læger fik undervisning i fælles beslutningstagning og brugen af en BESLUTNINGSHJÆLPERTM fra projektets start. Analysen benyttede først en induktiv fænomenologisk tilgang og dernæst en deduktiv kodning, som byggede på teorier om læring.Undersøgelsen viste, at lægerne oplevede den nye tilgang til konsultationer som en forstyrrelse i deres sædvanlige professionelle tilgang til dialogen om valg af behandling med patienterne. Denne forstyrrelse udfoldede sig i fem distinkte temaer, der alle afspejler en ny bevidsthed om samtaleprocessen. To af temaerne indikerede, at lægerne gennemgik en single loop learning-proces, hvor de tilpassede deres vanlige praksis til det nye uden markanteændringer i deres tilgang, om end der var tilpasning og opmærksomhed på fælles beslutningstagning. De tre andre temaer illustrerede, hvordan den nye praksis forvandlede forstyrrelsen til reel double-loop-læring. Lægerne oplevede eksempelvis, at tilgangen gav dem “ro maven” og en øget “samvittighedsfuldhed” i deres arbejdsliv. De beskrev det som en “kulturændring” i tankegangen med fokus på at inddrage patienterne på “enanden måde”, og at praksis “ændrer sig”, og man tidligere har kørt på “rutinen”.
AB - På de danske kræftafdelinger er det en vigtig mission at sikre, at man oplyser og også inddrager patienterne i valget af behandling. Her er fælles beslutningstagning en tilgang, hvor læger engagerer patienterne i samtaler vedrørende deres undersøgelser eller valg af behandlinger. I denne dialog træffer patient og læge sammen beslutninger baseret på en kombination af lægevidenskabelig ekspertise og patientens individuelle præferencer.Realiseringen af effektiv fælles beslutningstagning hviler i høj grad på sundhedspersonalets evne og engagement. Denne artikel udforsker resultaterne fra en undersøgelse, som belyser lægers oplevelser af at lære at praktisere fælles beslutningstagning understøttet af et beslutningsstøtteværktøj kaldet BESLUTNINGSHJÆLPERTM.Datamaterialet består af otte semistrukturerede interviews med læger, der arbejder på stråleterapiafdelinger på fire forskellige hospitaler i Danmark. Alle læger fik undervisning i fælles beslutningstagning og brugen af en BESLUTNINGSHJÆLPERTM fra projektets start. Analysen benyttede først en induktiv fænomenologisk tilgang og dernæst en deduktiv kodning, som byggede på teorier om læring.Undersøgelsen viste, at lægerne oplevede den nye tilgang til konsultationer som en forstyrrelse i deres sædvanlige professionelle tilgang til dialogen om valg af behandling med patienterne. Denne forstyrrelse udfoldede sig i fem distinkte temaer, der alle afspejler en ny bevidsthed om samtaleprocessen. To af temaerne indikerede, at lægerne gennemgik en single loop learning-proces, hvor de tilpassede deres vanlige praksis til det nye uden markanteændringer i deres tilgang, om end der var tilpasning og opmærksomhed på fælles beslutningstagning. De tre andre temaer illustrerede, hvordan den nye praksis forvandlede forstyrrelsen til reel double-loop-læring. Lægerne oplevede eksempelvis, at tilgangen gav dem “ro maven” og en øget “samvittighedsfuldhed” i deres arbejdsliv. De beskrev det som en “kulturændring” i tankegangen med fokus på at inddrage patienterne på “enanden måde”, og at praksis “ændrer sig”, og man tidligere har kørt på “rutinen”.
KW - Fælles beslutningstagning
KW - læring
KW - professional kompetenceudvikling
KW - Beslutningsstøtteværktøj
UR - https://dpf.dk/produkt/kognition-paedagogik-abonnement/
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0906-6225
VL - 134
SP - 42
EP - 57
JO - Kognition & Paedagogik
JF - Kognition & Paedagogik
M1 - 4
ER -