Human Relations-skolen

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Human Relations-skolen er en samlebetegnelse for to forskningsretninger, som tilsammen bidrog som nogle af de første til at indkredse og belyse de mellemmenneskelige relationers betydning for motivation og trivsel i arbejdslivet, og som skulle få stor ind"ydelse ikke bare på organisationsteorien, men også arbejdssociologien, arbejdspsykologien og human resource development. Den første retning udsprang af de såkaldte Hawthorne-eksperimenter og psykologen Elton Mayos bearbejdelse af resultaterne derfra. Den anden er en løsere gruppering bestående af navne som Abraham Maslow og Frederick Herzberg, som formulerede en række teorier og modeller om menneskets motivation, trivsel og behov i arbejdslivet. Selvom de ikke nødvendigvis relaterede sig til hinandens arbejde, er de forskellige bidragsydere i dag kendt som repræsentanter for den paradigmatiske betegnelse Human Relations. Undertiden skelnes der mellem Human Relations (Hawthorne-eksperimenter ne) og Neo-Human Relations (behovsteorierne), men i denne fremstilling bruges Human Relations som en samlebetegnelse for begge disse – noget forskellige – forskningstraditioner. De har i dag opnået stor udbredelse og er praktisk talt obligatorisk stof i lærebøger om organisationer og arbejdsliv.
    Original languageDanish
    Title of host publicationKlassisk og moderne organisationsteori
    EditorsSigne Vikkelsø, Peter Kjær
    PublisherHans Reitzels Forlag
    Publication date2014
    Pages67-91
    Chapter4
    ISBN (Print)978-87-412-5589-7
    Publication statusPublished - 2014

    Cite this