TY - GEN
T1 - Gymnasiematematikdidaktik
T2 - Udvikling af undervisning med fokus på at øge scientific literacy
AU - Svendsen, Maiken Westen
N1 - Kandidatspeciale
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Dette speciale sætter fokus på, hvordan et matematikforløb designes under rammerne af et citizen scienceprojektmed fokus på at øge gymnasieelevers scientific literacy. Empirien bygger på punktobservationer,interviews og surveyresultater fra citizen science-projektet Et Sunderes Syddanmark - Gymnasiepanelet, hvorlidt over 200 gymnasieelever, fordelt på ni gymnasier i Region Syddanmark, har deltaget i 2022. Empirienindikerer, at eleverne har haft en signifikant progression af scientific literacy under deltagelsen, hvis dennebetragtes ud fra en opdeling af begrebet. Analysen beskriver et behov for et undervisningsdesign med en synligdidaktisk tilgang til scientific literacy for at øge elevens mulighed for en yderligere progression. Dertil anbefalesdidaktiske greb, der i højere grad inddrager eleverne aktivt i undervisningen. Med udgangspunkt i disseprincipper, domænespecifik teori og ved benyttelsen af designmetoderne Design Based Research og DesignThinking udvikles et matematikforløb som prototype i en udvidelse af Et Sundere Syddanmark -Gymnasiepanelet. Slutteligt giver specialet et forslag til, hvorledes matematikfaget kan bidrage til etdannelsesaspekt via et øget fokus på scientific literacy i gymnasieskolen.
AB - Dette speciale sætter fokus på, hvordan et matematikforløb designes under rammerne af et citizen scienceprojektmed fokus på at øge gymnasieelevers scientific literacy. Empirien bygger på punktobservationer,interviews og surveyresultater fra citizen science-projektet Et Sunderes Syddanmark - Gymnasiepanelet, hvorlidt over 200 gymnasieelever, fordelt på ni gymnasier i Region Syddanmark, har deltaget i 2022. Empirienindikerer, at eleverne har haft en signifikant progression af scientific literacy under deltagelsen, hvis dennebetragtes ud fra en opdeling af begrebet. Analysen beskriver et behov for et undervisningsdesign med en synligdidaktisk tilgang til scientific literacy for at øge elevens mulighed for en yderligere progression. Dertil anbefalesdidaktiske greb, der i højere grad inddrager eleverne aktivt i undervisningen. Med udgangspunkt i disseprincipper, domænespecifik teori og ved benyttelsen af designmetoderne Design Based Research og DesignThinking udvikles et matematikforløb som prototype i en udvidelse af Et Sundere Syddanmark -Gymnasiepanelet. Slutteligt giver specialet et forslag til, hvorledes matematikfaget kan bidrage til etdannelsesaspekt via et øget fokus på scientific literacy i gymnasieskolen.
KW - Matematik didaktik
KW - Scientific Literacy
KW - Citizen Science
KW - Upper secondary school education
KW - Education
KW - 21st century skills
KW - Mathematical literacy
KW - Modellering
M3 - Andet bidrag
ER -