"Giv mig en kniv, så jeg kan stikke i min tekst": Om universitetsstuderendes skriftlige engagement

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    2 Downloads (Pure)

    Abstract

    Martin Hauberg-Lund Laugesen indleverede sin ph.d.-afhandling ved Syddansk Universitet d. 13 april. 2021 og forsvarede den d. 30. juni. Under titlen “Written engagement: Towards an empirically grounded phenomenology of the experiential interrelation between undergraduate students’ exam writing and study engagement” foretager Laugesen en fænomenologisk undersøgelse af skrivning med afsæt i bachelorstuderendes erfaringer med eksamensskrivning. Hvordan erfarer studerende det at skrive? Hvorfor udløser eksamensskrivning ofte negative følelser hos mange studerende? Hvordan forbedrer vi det skriftlige niveau og engagement blandt studerende? Turbulens har interviewet Laugesen kort tid før det veloverståede forsvar fandt sted. Undervejs kommer vi ind på de studerendes generelle negative skriveerfaringer – såsom abjektion, angst og fremmedgørelse – selvoverskridelse i skriveprocessen, Heideggers reaktionære skrivemaskine-polemik, potentialet ved empirisk funderet filosofi samt forskellene mellem humanister og naturvidenskabere i forhold til erfaringer af at skrive.
    Original languageDanish
    JournalTurbulens
    ISSN1903-7775
    Publication statusPublished - 6. Jul 2021

    Cite this