Formativ evaluering

Torben Spanget Christensen, Vibeke Christensen*, Camilla Kølsen Petersen*, Anke Piekut*

*Corresponding author for this work

    Research output: Book/reportMonographCommunication

    Abstract

    Formativ evaluering henvender sig både til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Bogen indeholder ikke en række grydeklare evalueringsmetoder, selvom der selvfølgelig optræder metoder i nogle af kapitlerne. Hensigten med bogen er at fokusere på nogle mere grundlæggende spørgsmål om formativ evaluering. Selvom begrebet har været et af de oftest benyttede både som baggrund for politiske beslutninger, i læreplaner og i undervisningens praksis i de sidste 20-30 år, opleves det som om, at lærere og ledere alligevel befinder sig i en usikkerhedszone. Konklusionen må være, at det er nødvendigt at etablere et grundlag for en dybere refleksion af, hvad formativ evaluering er, hvis lærere og ledere på vores forskellige uddannelsesinstitutioner skal bryde ud af den omtalte usikkerhedszone.
    Bogen beskæftiger sig med selve begrebet og fænomenet formativ evaluering, begrebets institutionelle indlejring og dermed dets høje kompleksitet, uformel formativ evaluering, målene for formativ evaluering, både dem fra læreplanen og dem, der opstår i undervisningen, formativ evaluerings sprog, peer feedback, modstand mod og formativ evaluering, formativ evaluering som selvreguleret læring og fagdidaktisk formativ evaluering.
    Original languageDanish
    Place of PublicationFrederiksberg C
    PublisherFrydenlund
    Number of pages202
    ISBN (Print)978-87-7216-443-4
    ISBN (Electronic)978-87-7216-444-1
    Publication statusPublished - 2022

    Cite this