Facilitatorers feedback på kreative skriveværksteder til mennesker med kroniske sygdomme

Sara Seerup Laursen*, Anders Juhl Rasmussen, Helle Ploug Hansen

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

4 Downloads (Pure)

Abstract

Introduktion: Artiklen sætter fokus på facilitatorers feedback på kreative skriveværksteder til mennesker medkroniske sygdomme i Danmark. Vi viser, hvordan oplæsning af deltagernes tekster og feedback fra facilitatorudspillede sig på fire skriveværksteder, samt diskuterer, hvordan feedback fik betydning for deltagerne. Metode:Artiklen er baseret på en antropologisk evaluering af et projekt om kreative skriveværksteder. Begrebet recognition– i betydningen genkendelse, erkendelse og anerkendelse – benyttes i analysen af det empiriske materiale.Resultater: Facilitators feedback på deltagertekster medvirkede til genkendelse og nye erkendelser hos deltagerneog en oplevelse af at blive anerkendt “som skribenter”. I få situationer, hvor deltagere ikke oplevede at blive “set oghørt”, førte feedback modsat til en oplevelse af manglende anerkendelse. Originalitet: Betydningen af facilitatorersfeedback for deltageres oplevelse af kreative skriveværksteder i sundhedsregi er hidtil ikke undersøgt. Resultaternedokumenterer, at facilitatorer er centrale aktører på kreative skriveværksteder, i forhold til om deltagerne oplevedeet virkningsfuldt skriveværksted.
Original languageDanish
JournalNordic Journal of Arts, Culture and Health
Volume6
Issue number2
Number of pages12
ISSN2335-7913
DOIs
Publication statusPublished - 21. Nov 2024

Cite this