TY - JOUR
T1 - Facilitatorers feedback på kreative skriveværksteder til mennesker med kroniske sygdomme
AU - Laursen, Sara Seerup
AU - Rasmussen, Anders Juhl
AU - Hansen, Helle Ploug
PY - 2024/11/21
Y1 - 2024/11/21
N2 - Introduktion: Artiklen sætter fokus på facilitatorers feedback på kreative skriveværksteder til mennesker medkroniske sygdomme i Danmark. Vi viser, hvordan oplæsning af deltagernes tekster og feedback fra facilitatorudspillede sig på fire skriveværksteder, samt diskuterer, hvordan feedback fik betydning for deltagerne. Metode:Artiklen er baseret på en antropologisk evaluering af et projekt om kreative skriveværksteder. Begrebet recognition– i betydningen genkendelse, erkendelse og anerkendelse – benyttes i analysen af det empiriske materiale.Resultater: Facilitators feedback på deltagertekster medvirkede til genkendelse og nye erkendelser hos deltagerneog en oplevelse af at blive anerkendt “som skribenter”. I få situationer, hvor deltagere ikke oplevede at blive “set oghørt”, førte feedback modsat til en oplevelse af manglende anerkendelse. Originalitet: Betydningen af facilitatorersfeedback for deltageres oplevelse af kreative skriveværksteder i sundhedsregi er hidtil ikke undersøgt. Resultaternedokumenterer, at facilitatorer er centrale aktører på kreative skriveværksteder, i forhold til om deltagerne oplevedeet virkningsfuldt skriveværksted.
AB - Introduktion: Artiklen sætter fokus på facilitatorers feedback på kreative skriveværksteder til mennesker medkroniske sygdomme i Danmark. Vi viser, hvordan oplæsning af deltagernes tekster og feedback fra facilitatorudspillede sig på fire skriveværksteder, samt diskuterer, hvordan feedback fik betydning for deltagerne. Metode:Artiklen er baseret på en antropologisk evaluering af et projekt om kreative skriveværksteder. Begrebet recognition– i betydningen genkendelse, erkendelse og anerkendelse – benyttes i analysen af det empiriske materiale.Resultater: Facilitators feedback på deltagertekster medvirkede til genkendelse og nye erkendelser hos deltagerneog en oplevelse af at blive anerkendt “som skribenter”. I få situationer, hvor deltagere ikke oplevede at blive “set oghørt”, førte feedback modsat til en oplevelse af manglende anerkendelse. Originalitet: Betydningen af facilitatorersfeedback for deltageres oplevelse af kreative skriveværksteder i sundhedsregi er hidtil ikke undersøgt. Resultaternedokumenterer, at facilitatorer er centrale aktører på kreative skriveværksteder, i forhold til om deltagerne oplevedeet virkningsfuldt skriveværksted.
U2 - 10.18261/njach.6.2.3
DO - 10.18261/njach.6.2.3
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 2335-7913
VL - 6
JO - Nordic Journal of Arts, Culture and Health
JF - Nordic Journal of Arts, Culture and Health
IS - 2
ER -