Et nordjysk La Santa Sport? Samarbejde mellem campingplads og idrætsforeninger om turistaktiviteter

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

30 Downloads (Pure)

Abstract

Samarbejder anses som en interessant vej til udvikling af turismesektoren, fordi flere involverede organisationers resurser kan samles. Frivillige foreninger har viden og kompetencer relateret til deres medlemsaktiviteter. Ved at indgå i samarbejder med turismevirksomheder kan disse resur-ser sættes i spil og bidrage til forløsning af nye potentialer. Dette kapitel belyser gennem casen, Saltum Strandcamping og de lokale idrætsforeninger, hvordan samarbejder mellem frivillige for-eninger og turismevirksomheder kan skabe værdi i et bredere perspektiv.
Kapitlet viser, at de tværsektorielle samarbejder mellem frivillige foreninger og turismevirksom-heder kan skabe værdi på flere niveauer for de involverede organisationer. En gensidig erkendelse af resurser, kompetencer og forskelligheder samt tidlig involvering i processen spiller en vigtig rolle i relation til samarbejder mellem frivillige foreninger og turismevirksomheder. Yderligt spiller organisationernes tilknytning til lokalområdet en særlig rolle.
Original languageDanish
Title of host publicationForretningsudvikling og innovation i turisme
EditorsAnne-Mette Hjalager
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2020
Pages225-237
ISBN (Print)978-87-7210-296-2
ISBN (Electronic)978-87-7210-295-5
Publication statusPublished - 2020
SeriesExCITe-serien
Number9
ISSN2245-3121

Cite this