Er informationskompetence integreret i sygeplejerskeuddannelsen?

Research output: Book/reportMonographCommunication

64 Downloads (Pure)

Abstract

En analyse og en kvalitativ undersøgelse af, hvordan informationskompetence indgår i sygeplejerskers bacheloruddannelse, hvilke tiltag der gøres, og hvordan dette kan optimeres. Projektets teoretiske grundlag er biblioteksfaglige og sundhedsfaglige definitioner af informationskompetence samt tilsvarende kompetence i den evidensbaserede praksis. Undersøgelsens empiri er dels en dokumentanalyse og dels tre kvalitative interviews. Interviewpersonerne er to bibliotekarer og en underviser fra University College Lillebælt. Tre temaer bliver indgående analyseret: samarbejde, undervisningsformer og undersøgelser af undervisning i informationskompetence. Konklusionen af undersøgelsen er, at informationskompetence er blevet integreret i sygeplejerskeuddannelsen. Der forekommer en del samarbejde, men det burde udvides, bl.a. ved, at bibliotekarerne indgår som tutorer. Der mangler undersøgelser omkring undervisningens form og dens effekt, og der bør arbejdes hen imod en evidensbaseret biblioteksfaglig praksis.
Original languageDanish
PublisherDet Informationsvidenskabelige Akademi
Number of pages88
Publication statusPublished - 2012

Cite this