Abstract
Artiklen diskuterer, hvorledes den internationale forsknings- og undervisningsdisciplin, narrativ medicin, arbejder med at bruge nærlæsning af skønlitterære tekster som metode til at fremme lægestuderendes sproglige og kommunikative kompetencer. Artiklen gennemgår principperne for nærlæsning i den version, som den amerikanske narrativ medicin-forsker, Rita Charon, har udarbejdet. Artiklen diskuterer begrebet ”empatisk læsning” som en udvikling af Charons nærlæsningsprincipper og et svar på den kritiske holdning, nogle af de danske medicinstuderende har til begrebet ’”nærlæsning”, herunder gennemgås digte af Mikael Josephsen, Klaus Rifbjerg og Klaus Lynggaard. Der vises endvidere eksempler på studerendes skriveøvelser. Empatisk læsning drejer sig ikke om at studere, hvordan teksten udtrykker og fremkalder empati, eller om den har mulighed for at gøre os til bedre mennesker. Empatisk læsning er en analyserende måde at omgås tekster på, der styrker læsernes kognitive, narrative og empatiske kompetencer. Empatisk læsning drejer sig om at blive god til at opfatte de forskellige oplevelser, tekster fremkalder og repræsenterer, opfatte og forstå teksters forskellige billeder, historier, tider, steder og synsvinkler og kunne dele denne forståelse med andre.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | En ny kritik |
Editors | Jens Lohfert Jørgensen, Louise Mønster, Michael Kallesøe Schmidt |
Number of pages | 17 |
Place of Publication | København |
Publisher | Forlaget Spring |
Publication date | 26. Nov 2019 |
ISBN (Print) | 978-87-93358-70-6 |
Publication status | Published - 26. Nov 2019 |