Empatisk læsning: Om brug af digtning i narrativ medicin

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearchpeer-review

Abstract

Artiklen diskuterer, hvorledes den internationale forsknings- og undervisningsdisciplin, narrativ medicin, arbejder med at bruge nærlæsning af skønlitterære tekster som metode til at fremme lægestuderendes sproglige og kommunikative kompetencer. Artiklen gennemgår principperne for nærlæsning i den version, som den amerikanske narrativ medicin-forsker, Rita Charon, har udarbejdet. Artiklen diskuterer begrebet ”empatisk læsning” som en udvikling af Charons nærlæsningsprincipper og et svar på den kritiske holdning, nogle af de danske medicinstuderende har til begrebet ’”nærlæsning”, herunder gennemgås digte af Mikael Josephsen, Klaus Rifbjerg og Klaus Lynggaard. Der vises endvidere eksempler på studerendes skriveøvelser. Empatisk læsning drejer sig ikke om at studere, hvordan teksten udtrykker og fremkalder empati, eller om den har mulighed for at gøre os til bedre mennesker. Empatisk læsning er en analyserende måde at omgås tekster på, der styrker læsernes kognitive, narrative og empatiske kompetencer. Empatisk læsning drejer sig om at blive god til at opfatte de forskellige oplevelser, tekster fremkalder og repræsenterer, opfatte og forstå teksters forskellige billeder, historier, tider, steder og synsvinkler og kunne dele denne forståelse med andre.
Original languageDanish
Title of host publicationEn ny kritik
EditorsJens Lohfert Jørgensen, Louise Mønster, Michael Kallesøe Schmidt
Number of pages17
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherForlaget Spring
Publication date26. Nov 2019
ISBN (Print)978-87-93358-70-6
Publication statusPublished - 26. Nov 2019

Cite this