Elevnoter og skriverudvikling

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Artiklen undersøger nogle danske gymnasieelevers noteskrivning. Hvilke mål, forestillinger og ambitioner de har for deres noteskrivning og hvilke funktioner noteskrivningen har. Elevnoter er en særlig teksttype. Noteskrivning er en af de mest udbredte studieaktiviteter men samtidig en af de mindst undersøgte, i hvert fald når handler om etnografiske klasserumsstudier og studier af enkeltelevers noter som tekster. Artiklen konkluderer, at noteskrivning har stor betydning i overgangen fra folkeskole til gymnasium, at elevnoter både fungerer som organisering og lagring af viden, som udvikling af viden og som identifikation med og eller imod viden. Elevnoter har også - som alle tekster - både et synkront perspektiv (eleverne skriver om noget der foregår her og nu - i undervisningens tid) og et diakront perspektiv ( eleverne skriver om noget, som har rødder tilbage i tid (fx fag), og om noget der rækker fremad i tid (elevernes forestillinger om fremtidig uddannelse, erhverv og liv).
    Original languageDanish
    Title of host publicationSkriverudviklinger i gymnasiet
    EditorsEllen Krogh, Karen Sonne Jakobsen
    Number of pages24
    Place of PublicationOdense
    PublisherSyddansk Universitetsforlag
    Publication date2016
    Pages107-130
    Chapter4
    ISBN (Print)9788776749743
    Publication statusPublished - 2016

    Cite this