Elever undersøger akustik i klasselokaler: Faglig rapport om resultatet af Masseeksperiment 2010

Research output: Other contributionCommunication

Abstract

Masseeksperiment 2010 handlede om akustik i klasselokaler. Akustik er populært sagt læren om lyd og støj. Fagområdet indeholder både viden om, hvordan lyd frembringes og udbreder sig i luft og i byg-ningsdele, og viden om hvordan mennesker opfatter og påvirkes af lyd og støj. Hørelsen er en af kroppens vigtigste sanser og er sammen med talen den altovervejende formidler af kommunikation mellem lærer og elev.
Deltagerne i Masseeksperimentet fik tilsendt identiske forsøgsmaterialer, så de kunne undersøge de
akustiske forhold i klasselokalet på samme måde landet rundt. I eksperimentet målte eleverne på taleforståelighed, som er et akustisk parameter. Eksperimentet handlede i korte træk om at simulere en undervisningssituation i klasselokalet ved at afspille lydfiler fra et lydanlæg. Anlægget var placeret det sted i klassen, hvor læreren typisk ville befinde sig i en undervisningssituation (ved katederet eller ved tavlen). Lydfilerne var tilsat kunstig støj i form af skratten og kratten for at simulere en normal undervisningssituation med den baggrundsstøj, der uundgåeligt følger med fra elever, naboklasser, larm fra gaden, græsslåning, udsugningsanlæg, computere og projektor etc.
Original languageDanish
Publication dateNov 2010
Number of pages17
Publication statusPublished - Nov 2010

Cite this

@misc{ac015c381f5b4013aa56d589eb3f5a12,
title = "Elever unders{\o}ger akustik i klasselokaler: Faglig rapport om resultatet af Masseeksperiment 2010",
abstract = "Masseeksperiment 2010 handlede om akustik i klasselokaler. Akustik er popul{\ae}rt sagt l{\ae}ren om lyd og st{\o}j. Fagomr{\aa}det indeholder b{\aa}de viden om, hvordan lyd frembringes og udbreder sig i luft og i byg-ningsdele, og viden om hvordan mennesker opfatter og p{\aa}virkes af lyd og st{\o}j. H{\o}relsen er en af kroppens vigtigste sanser og er sammen med talen den altovervejende formidler af kommunikation mellem l{\ae}rer og elev. Deltagerne i Masseeksperimentet fik tilsendt identiske fors{\o}gsmaterialer, s{\aa} de kunne unders{\o}ge de akustiske forhold i klasselokalet p{\aa} samme m{\aa}de landet rundt. I eksperimentet m{\aa}lte eleverne p{\aa} taleforst{\aa}elighed, som er et akustisk parameter. Eksperimentet handlede i korte tr{\ae}k om at simulere en undervisningssituation i klasselokalet ved at afspille lydfiler fra et lydanl{\ae}g. Anl{\ae}gget var placeret det sted i klassen, hvor l{\ae}reren typisk ville befinde sig i en undervisningssituation (ved katederet eller ved tavlen). Lydfilerne var tilsat kunstig st{\o}j i form af skratten og kratten for at simulere en normal undervisningssituation med den baggrundsst{\o}j, der uundg{\aa}eligt f{\o}lger med fra elever, naboklasser, larm fra gaden, gr{\ae}ssl{\aa}ning, udsugningsanl{\ae}g, computere og projektor etc.",
author = "Juhl, {Peter M{\o}ller} and Pedersen, {Ellen Raben}",
year = "2010",
month = "11",
language = "Dansk",
type = "Other",

}

TY - GEN

T1 - Elever undersøger akustik i klasselokaler

T2 - Faglig rapport om resultatet af Masseeksperiment 2010

AU - Juhl, Peter Møller

AU - Pedersen, Ellen Raben

PY - 2010/11

Y1 - 2010/11

N2 - Masseeksperiment 2010 handlede om akustik i klasselokaler. Akustik er populært sagt læren om lyd og støj. Fagområdet indeholder både viden om, hvordan lyd frembringes og udbreder sig i luft og i byg-ningsdele, og viden om hvordan mennesker opfatter og påvirkes af lyd og støj. Hørelsen er en af kroppens vigtigste sanser og er sammen med talen den altovervejende formidler af kommunikation mellem lærer og elev. Deltagerne i Masseeksperimentet fik tilsendt identiske forsøgsmaterialer, så de kunne undersøge de akustiske forhold i klasselokalet på samme måde landet rundt. I eksperimentet målte eleverne på taleforståelighed, som er et akustisk parameter. Eksperimentet handlede i korte træk om at simulere en undervisningssituation i klasselokalet ved at afspille lydfiler fra et lydanlæg. Anlægget var placeret det sted i klassen, hvor læreren typisk ville befinde sig i en undervisningssituation (ved katederet eller ved tavlen). Lydfilerne var tilsat kunstig støj i form af skratten og kratten for at simulere en normal undervisningssituation med den baggrundsstøj, der uundgåeligt følger med fra elever, naboklasser, larm fra gaden, græsslåning, udsugningsanlæg, computere og projektor etc.

AB - Masseeksperiment 2010 handlede om akustik i klasselokaler. Akustik er populært sagt læren om lyd og støj. Fagområdet indeholder både viden om, hvordan lyd frembringes og udbreder sig i luft og i byg-ningsdele, og viden om hvordan mennesker opfatter og påvirkes af lyd og støj. Hørelsen er en af kroppens vigtigste sanser og er sammen med talen den altovervejende formidler af kommunikation mellem lærer og elev. Deltagerne i Masseeksperimentet fik tilsendt identiske forsøgsmaterialer, så de kunne undersøge de akustiske forhold i klasselokalet på samme måde landet rundt. I eksperimentet målte eleverne på taleforståelighed, som er et akustisk parameter. Eksperimentet handlede i korte træk om at simulere en undervisningssituation i klasselokalet ved at afspille lydfiler fra et lydanlæg. Anlægget var placeret det sted i klassen, hvor læreren typisk ville befinde sig i en undervisningssituation (ved katederet eller ved tavlen). Lydfilerne var tilsat kunstig støj i form af skratten og kratten for at simulere en normal undervisningssituation med den baggrundsstøj, der uundgåeligt følger med fra elever, naboklasser, larm fra gaden, græsslåning, udsugningsanlæg, computere og projektor etc.

M3 - Andet bidrag

ER -