Efterskolens muligheder i forhold til idræt, leg og bevægelse i Den åbne skole: Evalueringsrapport

Research output: Book/anthology/thesis/reportReportResearch

Abstract

Hellebjerg Idrætsefterskole har de seneste år oplevet en ændring i unges opfattelse af de værdier og kvaliteter, der potentielt er ved frivilligt arbejde og foreningsarbejde.

På efterskolen engagerer eleverne sig i en træner/lederuddannelse inden for en af i alt fire forskellige idrætsgrene – håndbold, golf, fodbold og adventure/fitness. I den forbindelse har skolen haft fokus på at etablere flere muligheder for at afprøve de færdigheder, som hører med til en trænerfunktion og andre foreningsopgaver, i praksis.

Derfor oprettede efterskolen i 2016 et fag, hvor det netop blev muligt at praksisprøve træner/underviserfærdigheder. På samme tidspunkt var området idræt, leg og bevægelse blevet en del af Den åbne skole jf. folkeskolereformen anno 2014. Det var derfor oplagt at bygge bro mellem Hellebjerg Idrætsefterskole og den lokale folkeskole, Juelsminde skole.

Med det udgangspunkt søsatte Hellebjerg Idrætsefterskole i 2016 projektet ”Efterskolens muligheder i forhold til idræt, leg og bevægelse i Den åbne skole”. Formålet har været at styrke efterskoleelevernes formidler-, træner- og lederkompetencer samt fremme deres foreningsengagement og lyst til frivilligt arbejde. Projektet har ligeledes haft sigte på at styrke elevernes dannelsesproces.
De centrale fund og erfaringer fra den eksterne evaluering af projektet fremlægges på de følgende side.
Original languageDanish
PublisherUniversity College Lillebælt
Number of pages19
Publication statusPublished - 2018

Cite this

@book{594daec776b94e6d985d83b2588e40e7,
title = "Efterskolens muligheder i forhold til idr{\ae}t, leg og bev{\ae}gelse i Den {\aa}bne skole: Evalueringsrapport",
abstract = "Hellebjerg Idr{\ae}tsefterskole har de seneste år oplevet en {\ae}ndring i unges opfattelse af de v{\ae}rdier og kvaliteter, der potentielt er ved frivilligt arbejde og foreningsarbejde.På efterskolen engagerer eleverne sig i en tr{\ae}ner/lederuddannelse inden for en af i alt fire forskellige idr{\ae}tsgrene – håndbold, golf, fodbold og adventure/fitness. I den forbindelse har skolen haft fokus på at etablere flere muligheder for at afpr{\o}ve de f{\ae}rdigheder, som h{\o}rer med til en tr{\ae}nerfunktion og andre foreningsopgaver, i praksis.Derfor oprettede efterskolen i 2016 et fag, hvor det netop blev muligt at praksispr{\o}ve tr{\ae}ner/underviserf{\ae}rdigheder. På samme tidspunkt var området idr{\ae}t, leg og bev{\ae}gelse blevet en del af Den åbne skole jf. folkeskolereformen anno 2014. Det var derfor oplagt at bygge bro mellem Hellebjerg Idr{\ae}tsefterskole og den lokale folkeskole, Juelsminde skole.Med det udgangspunkt s{\o}satte Hellebjerg Idr{\ae}tsefterskole i 2016 projektet ”Efterskolens muligheder i forhold til idr{\ae}t, leg og bev{\ae}gelse i Den åbne skole”. Formålet har v{\ae}ret at styrke efterskoleelevernes formidler-, tr{\ae}ner- og lederkompetencer samt fremme deres foreningsengagement og lyst til frivilligt arbejde. Projektet har ligeledes haft sigte på at styrke elevernes dannelsesproces.De centrale fund og erfaringer fra den eksterne evaluering af projektet freml{\ae}gges på de f{\o}lgende side.",
keywords = "Den {\aa}bne skole, Idr{\ae}tsefterskoler, Frivillighed, Tr{\ae}ner",
author = "Johansen, {Danielle Louise N{\o}rager} and Sofie Koch and {Runge Larsen}, Lisbeth and Thomas Skovgaard",
year = "2018",
language = "Dansk",
publisher = "University College Lilleb{\ae}lt",

}

Efterskolens muligheder i forhold til idræt, leg og bevægelse i Den åbne skole : Evalueringsrapport. / Johansen, Danielle Louise Nørager; Koch, Sofie; Runge Larsen, Lisbeth ; Skovgaard, Thomas.

University College Lillebælt, 2018. 19 p.

Research output: Book/anthology/thesis/reportReportResearch

TY - RPRT

T1 - Efterskolens muligheder i forhold til idræt, leg og bevægelse i Den åbne skole

T2 - Evalueringsrapport

AU - Johansen, Danielle Louise Nørager

AU - Koch, Sofie

AU - Runge Larsen, Lisbeth

AU - Skovgaard, Thomas

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Hellebjerg Idrætsefterskole har de seneste år oplevet en ændring i unges opfattelse af de værdier og kvaliteter, der potentielt er ved frivilligt arbejde og foreningsarbejde.På efterskolen engagerer eleverne sig i en træner/lederuddannelse inden for en af i alt fire forskellige idrætsgrene – håndbold, golf, fodbold og adventure/fitness. I den forbindelse har skolen haft fokus på at etablere flere muligheder for at afprøve de færdigheder, som hører med til en trænerfunktion og andre foreningsopgaver, i praksis.Derfor oprettede efterskolen i 2016 et fag, hvor det netop blev muligt at praksisprøve træner/underviserfærdigheder. På samme tidspunkt var området idræt, leg og bevægelse blevet en del af Den åbne skole jf. folkeskolereformen anno 2014. Det var derfor oplagt at bygge bro mellem Hellebjerg Idrætsefterskole og den lokale folkeskole, Juelsminde skole.Med det udgangspunkt søsatte Hellebjerg Idrætsefterskole i 2016 projektet ”Efterskolens muligheder i forhold til idræt, leg og bevægelse i Den åbne skole”. Formålet har været at styrke efterskoleelevernes formidler-, træner- og lederkompetencer samt fremme deres foreningsengagement og lyst til frivilligt arbejde. Projektet har ligeledes haft sigte på at styrke elevernes dannelsesproces.De centrale fund og erfaringer fra den eksterne evaluering af projektet fremlægges på de følgende side.

AB - Hellebjerg Idrætsefterskole har de seneste år oplevet en ændring i unges opfattelse af de værdier og kvaliteter, der potentielt er ved frivilligt arbejde og foreningsarbejde.På efterskolen engagerer eleverne sig i en træner/lederuddannelse inden for en af i alt fire forskellige idrætsgrene – håndbold, golf, fodbold og adventure/fitness. I den forbindelse har skolen haft fokus på at etablere flere muligheder for at afprøve de færdigheder, som hører med til en trænerfunktion og andre foreningsopgaver, i praksis.Derfor oprettede efterskolen i 2016 et fag, hvor det netop blev muligt at praksisprøve træner/underviserfærdigheder. På samme tidspunkt var området idræt, leg og bevægelse blevet en del af Den åbne skole jf. folkeskolereformen anno 2014. Det var derfor oplagt at bygge bro mellem Hellebjerg Idrætsefterskole og den lokale folkeskole, Juelsminde skole.Med det udgangspunkt søsatte Hellebjerg Idrætsefterskole i 2016 projektet ”Efterskolens muligheder i forhold til idræt, leg og bevægelse i Den åbne skole”. Formålet har været at styrke efterskoleelevernes formidler-, træner- og lederkompetencer samt fremme deres foreningsengagement og lyst til frivilligt arbejde. Projektet har ligeledes haft sigte på at styrke elevernes dannelsesproces.De centrale fund og erfaringer fra den eksterne evaluering af projektet fremlægges på de følgende side.

KW - Den åbne skole

KW - Idrætsefterskoler

KW - Frivillighed

KW - Træner

M3 - Rapport

BT - Efterskolens muligheder i forhold til idræt, leg og bevægelse i Den åbne skole

PB - University College Lillebælt

ER -