Digital skrivedidaktik

    Research output: Book/reportAnthologyResearch

    Abstract

    Digital skrivedidaktik består af to dele. Første del præsenterer teori om skrivekompetence og digital skrivning. Digital skrivning er karakteriseret ved at tekster skrives på computer og med digitale værktøjer, hvilket ændrer skrivningens traditionelle praksis, produkt og processer. Hvad er digital skrivning, hvad er digitale skrivekompetencer og hvilken rolle spiller skriveteknologier i skriveprocessen er nogle af de spørgsmål, som denne del arbejder med. Anden del består af fem didaktiske greb, som kan vejlede lærere i at håndtere skrivning i digitale miljøer: ASK (planlægningsguide, der understøtter elevernes tilrettelæggelse af digitale tekster), SATsER (refleksionsværktøj, der hjælper eleverne til at evaluere deres egne digitale tekster), Videoskrivning (der støtter elever i at producere videoer til dialog og feedback), Digitale skrivekonferencer (der vejleder lærere i at etablere en dialog om elevens skriveproces) og Blogskrivning (der styrker eleverne i at bruge blogs i undervisningen).
    Original languageDanish
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherAkademisk Forlag
    Edition1.
    Number of pages200
    ISBN (Print)9788750051404
    ISBN (Electronic)8750051407
    Publication statusPublished - 24. Jan 2018
    SeriesDidaktikserien

    Cite this