TY - BOOK
T1 - Digital skrivedidaktik
A2 - Hansen, Jens Jørgen
PY - 2018/1/24
Y1 - 2018/1/24
N2 - Digital skrivedidaktik består af to dele. Første del præsenterer teori om skrivekompetence og digital skrivning. Digital skrivning er karakteriseret ved at tekster skrives på computer og med digitale værktøjer, hvilket ændrer skrivningens traditionelle praksis, produkt og processer. Hvad er digital skrivning, hvad er digitale skrivekompetencer og hvilken rolle spiller skriveteknologier i skriveprocessen er nogle af de spørgsmål, som denne del arbejder med. Anden del består af fem didaktiske greb, som kan vejlede lærere i at håndtere skrivning i digitale miljøer: ASK (planlægningsguide, der understøtter elevernes tilrettelæggelse af digitale tekster), SATsER (refleksionsværktøj, der hjælper eleverne til at evaluere deres egne digitale tekster), Videoskrivning (der støtter elever i at producere videoer til dialog og feedback), Digitale skrivekonferencer (der vejleder lærere i at etablere en dialog om elevens skriveproces) og Blogskrivning (der styrker eleverne i at bruge blogs i undervisningen).
AB - Digital skrivedidaktik består af to dele. Første del præsenterer teori om skrivekompetence og digital skrivning. Digital skrivning er karakteriseret ved at tekster skrives på computer og med digitale værktøjer, hvilket ændrer skrivningens traditionelle praksis, produkt og processer. Hvad er digital skrivning, hvad er digitale skrivekompetencer og hvilken rolle spiller skriveteknologier i skriveprocessen er nogle af de spørgsmål, som denne del arbejder med. Anden del består af fem didaktiske greb, som kan vejlede lærere i at håndtere skrivning i digitale miljøer: ASK (planlægningsguide, der understøtter elevernes tilrettelæggelse af digitale tekster), SATsER (refleksionsværktøj, der hjælper eleverne til at evaluere deres egne digitale tekster), Videoskrivning (der støtter elever i at producere videoer til dialog og feedback), Digitale skrivekonferencer (der vejleder lærere i at etablere en dialog om elevens skriveproces) og Blogskrivning (der styrker eleverne i at bruge blogs i undervisningen).
KW - Skrivedidaktik, skrivemetoder, skriveteori, digitalisering, literacy, multimodalitet,
UR - https://www.akademisk.dk/digital-skrivedidaktik
M3 - Antologi
SN - 9788750051404
T3 - Didaktikserien
BT - Digital skrivedidaktik
PB - Akademisk Forlag
CY - København
ER -