Digital idiocy in higher education or political participation by other means?

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    38 Downloads (Pure)

    Abstract

    Denne artikel fremsætter et forslag til en analyse af betingelsernefor politisk deltagelse. En forståelse af betingelserne for politisk deltagelse er afgørende i studier af hvorvidt digitalisering af universitetsuddannelser er hæmmende for dannelsen af borgerdyder (civic virtues), som flere peger på at det skulle være. Baseret på illustrative eksempler på politisk handling på campus peger artiklen på tre betingelser for borgerdyder: Et arkitektonisk aspekt, der kan hindreeller muliggørepolitisk handlen, gennem sit-ins, barrikader og lignende; dernæst, et dyds-dannende aspekt, hvor former for kollektiv handlen kan fremelske dyder gennem former for sociale sanktioner og opmuntring af former for handling. Endelig, et informationsmæssigt aspekt, hvor strukturen af et fysisk campus kan forme og styrke vigtige informationsmæssige strukturer,der fx tillader fælles videneller enklave-overvejelser. I modsætning til nyere forsøg på at imødegå et nedgangs-narrativ ved at foreslå en ændring i selve naturen af politisk deltagelse, afsluttes artiklen ved at vise hvordan de samme betingelser for, og aspekter af, borgerdyd kan identificeres såvel digitalt som i en campus kontekst.
    Original languageEnglish
    JournalLæring og Medier
    Volume15
    Issue number25
    Number of pages16
    ISSN1903-248X
    DOIs
    Publication statusPublished - Nov 2022

    Cite this