Abstract
DGI Storstrømmen har i samarbejdet med Næstved Sociale Virksomhed (NSV) forsøgt at implementere brugen af natur for NSV’s Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) gen- nem projektet STU – i bevægelse med naturen. Projektets formål har været at understøtte og forbedre STU-elevernes trivsel gennem aktiviteter i naturen. Dette er forsøgt opfyldt gennem tre specifikke indsatser 1) et certificeringsforløb af det pædagogiske personale, 2) samarbejde med outdoor-foreninger og naturvejledere, samt 3) udvikling af en naturbase.
Formålet med evalueringen af STU – i bevægelse med naturen har været at belyse, hvordan STU-elevers trivsel kan styrkes gennem forløb i naturen med de tre nævnte indsatser. Der har været fokus på selve implementeringen af indsatserne (processen) og STU-elevernes trivsel (betydningen). Da DGI og STU ikke er nået i mål med foreningssamarbejdet og naturbasen, er projektet blevet forlænget med et år. Evalueringen er derfor blevet en midtvejsevaluering med fokus på certificeringsforløbet og foreningssamarbejdet, samt STU-elevernes trivsel i forhold til projektet på nuværende tidspunkt.
I evalueringen er anvendt kvalitative metoder med brug af fokusgruppe- og gruppeinter- views, samt observation. Der er blevet foretaget gruppeinterviews med projektgruppen, det pædagogiske personale og instruktører fra to foreninger, samt observation og fokusgrup- peinterviews med tre elevgrupper. Evalueringen bygger på STU-elevernes egen vurdering af projektets betydning for dem, og det er generelt de mest ressourcestærke elever som har deltaget i evalueringen. Evalueringen kan ikke sige noget om overførbarheden eller langtids- effekten af indsatserne.
Formålet med evalueringen af STU – i bevægelse med naturen har været at belyse, hvordan STU-elevers trivsel kan styrkes gennem forløb i naturen med de tre nævnte indsatser. Der har været fokus på selve implementeringen af indsatserne (processen) og STU-elevernes trivsel (betydningen). Da DGI og STU ikke er nået i mål med foreningssamarbejdet og naturbasen, er projektet blevet forlænget med et år. Evalueringen er derfor blevet en midtvejsevaluering med fokus på certificeringsforløbet og foreningssamarbejdet, samt STU-elevernes trivsel i forhold til projektet på nuværende tidspunkt.
I evalueringen er anvendt kvalitative metoder med brug af fokusgruppe- og gruppeinter- views, samt observation. Der er blevet foretaget gruppeinterviews med projektgruppen, det pædagogiske personale og instruktører fra to foreninger, samt observation og fokusgrup- peinterviews med tre elevgrupper. Evalueringen bygger på STU-elevernes egen vurdering af projektets betydning for dem, og det er generelt de mest ressourcestærke elever som har deltaget i evalueringen. Evalueringen kan ikke sige noget om overførbarheden eller langtids- effekten af indsatserne.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Odense |
---|---|
Publisher | Syddansk Universitet. Institut for Idræt og Biomekanik |
Volume | 2020 |
Edition | 4 |
Number of pages | 74 |
ISBN (Print) | 978-87-93669-96-3 |
ISBN (Electronic) | 978-87-93669-97-0 |
Publication status | Published - 2020 |
Series | Movements |
---|---|
Number | 4 |
Volume | 2020 |