Design af computerspil i undervisningen: fra indfødt spilverdenen til reflekteret designer

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Hvad sker der i transformationen fra indfødt i spilverdenen til professionel designer af fremtidens computerspil? – og hvordan drager vi fordel af, at de kommende designere selv har en baggrund som indfødte i spilverdenen? Indfødte i spilverdenen er folk som er vokset op med digitale spil.
En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var målet, at de studerende skulle omsætte noget af deres erfaring som indfødte i spilverdenen til aktive kompetencer i design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der gør dem interessante.
Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb med første semesterstuderende fra uddannelsen lærings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler på spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres, hvordan og hvad de studerende har lært i designprocessen.
Sammenfattende redegør artiklen for, disse studerendes første rejse fra indfødte i spilverdenen til reflekterende designere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.
Original languageDanish
JournalLæring og Medier
Volume5
Issue number9
Number of pages24
ISSN1903-248X
Publication statusPublished - 2012

Cite this

@article{d34b375b656740eb8592432b8cd1a5d4,
title = "Design af computerspil i undervisningen: fra indf{\o}dt spilverdenen til reflekteret designer",
abstract = "Hvad sker der i transformationen fra indf{\o}dt i spilverdenen til professionel designer af fremtidens computerspil? – og hvordan drager vi fordel af, at de kommende designere selv har en baggrund som indf{\o}dte i spilverdenen? Indf{\o}dte i spilverdenen er folk som er vokset op med digitale spil.En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var m{\aa}let, at de studerende skulle oms{\ae}tte noget af deres erfaring som indf{\o}dte i spilverdenen til aktive kompetencer i design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der g{\o}r dem interessante.Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforl{\o}b med f{\o}rste semesterstuderende fra uddannelsen l{\ae}rings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler p{\aa} spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres, hvordan og hvad de studerende har l{\ae}rt i designprocessen.Sammenfattende redeg{\o}r artiklen for, disse studerendes f{\o}rste rejse fra indf{\o}dte i spilverdenen til reflekterende designere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.",
keywords = "universitetsp{\ae}dagogik, computer games, Spil, l{\ae}ring, design, skolastisk curriculum, design af spil, l{\ae}ring",
author = "Gunver Majgaard",
note = "http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/6146 http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/issue/view/540",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "5",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "9",

}

Design af computerspil i undervisningen: fra indfødt spilverdenen til reflekteret designer. / Majgaard, Gunver.

In: Læring og Medier, Vol. 5, No. 9, 2012.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Design af computerspil i undervisningen: fra indfødt spilverdenen til reflekteret designer

AU - Majgaard, Gunver

N1 - http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/6146 http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/issue/view/540

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Hvad sker der i transformationen fra indfødt i spilverdenen til professionel designer af fremtidens computerspil? – og hvordan drager vi fordel af, at de kommende designere selv har en baggrund som indfødte i spilverdenen? Indfødte i spilverdenen er folk som er vokset op med digitale spil.En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var målet, at de studerende skulle omsætte noget af deres erfaring som indfødte i spilverdenen til aktive kompetencer i design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der gør dem interessante.Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb med første semesterstuderende fra uddannelsen lærings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler på spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres, hvordan og hvad de studerende har lært i designprocessen.Sammenfattende redegør artiklen for, disse studerendes første rejse fra indfødte i spilverdenen til reflekterende designere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.

AB - Hvad sker der i transformationen fra indfødt i spilverdenen til professionel designer af fremtidens computerspil? – og hvordan drager vi fordel af, at de kommende designere selv har en baggrund som indfødte i spilverdenen? Indfødte i spilverdenen er folk som er vokset op med digitale spil.En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var målet, at de studerende skulle omsætte noget af deres erfaring som indfødte i spilverdenen til aktive kompetencer i design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der gør dem interessante.Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb med første semesterstuderende fra uddannelsen lærings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler på spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres, hvordan og hvad de studerende har lært i designprocessen.Sammenfattende redegør artiklen for, disse studerendes første rejse fra indfødte i spilverdenen til reflekterende designere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.

KW - universitetspædagogik

KW - computer games

KW - Spil, læring, design, skolastisk curriculum

KW - design af spil

KW - læring

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 5

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 9

ER -