Design

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducationpeer-review

Abstract

Nutidens designkultur konvergerer mere og mere med mediekultur. Design er blevet fast stof i livsstilssektioner, - magasiner og –blogs og præges tilsvarende af mediematricer og –fænomener, fordi produkter i så høj grad medieres og forbruges visuelt. Både digital teknologi og branding er væsentlige faktorer for denne konvergens, idet produkter opløses mere og mere i kommunikation, i relationer mellem ting og medier, rum og platforme. Visuel konsumption skaber en hyperbevidsthed om medieæstetik. (Folkmann; Munch et al.; Satell) Lees-Maffei 2009 påpeger et Production-Mediation-Consumption Paradigm i designhistoriografien og skelner analytisk mellem mediering af design, design af medier og design som medie, mens Julier 2000 mere opgivende påviser, hvordan ’der medieres overalt’ i designkulturen, og Moor 2007 erklærer, at ’alt er medie for branding’. Der er mere hjælp at hente i sociologiske og medievidenskabelige teorier om brands som ’medie-ting’ (Lash & Lury), visuel konsumption (Schroeder) og medialisering af forbrug (Jansson). Nyere diskussioner om medialisering inddrager også de sociale medier, der tilsvarende påvirker design (Hepp; Hjarvard). Vi kan overveje, i hvilken grad mediekulturen sætter nye betingelser for designproduktion, og hvorvidt designere og virksomheder blot reagerer (unødigt) på mediernes muligheder (for at opnå medietække)? Hvor viser medialisering af designkulturen sig som henholdsvis styrende eller blot et muligt præg? Det falder meget forskelligt ud, når man undersøger de enkelte produkter på tværs af mange medier og gennem længere mediepræsens, hvilket kalder på omfattende designkultur- og medieanalyse.
Original languageDanish
Title of host publicationMedieæstetik : en introduktion
EditorsJacob Lund, Ulrik Schmidt
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2020
Pages259-277
Chapter12
ISBN (Print)9788759332344
ISBN (Electronic)9788759337905
Publication statusPublished - 2020

Cite this