Den professionsetiske matrix

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Etikken er en måde at beskrive pædagogisk faglighed på. De fleste vældfærdsprofessioner har efterhånden etableret etiske råd og etiske værdigrundlag. På det pædagogiske område har blandt andet fagforeningerne inddraget etikken som en del af deres dialog om professionsfaglighed. Centralt står etisk bevidsthed og det at sætte sig i stand til at vurdere, hvad der er det gode, hvad der er det bedste for et givent barn, i en given kontekst på et givent tidspunkt. At kunne argumentere for de valg, der træffes, indebærer, at pædagoger engagerer sig i etiske debatter og refleksion. Det er pædagogens udvikling af dømmekraft og professionelle dyder, der er selve grundlaget for at udføre arbejdet etisk forsvarligt og med professionel integritet. Men hvad indebærer etiske dimensioner i pædagogisk arbejde, og hvad bidrager professionsetikken med? Flere nye undersøgelser peger på, at etikken etablerer sig ved erkendelser mellem praksisudøvelsen og uddannelsesforløbet, gennem en række etiske læreprocesser.
Original languageDanish
Title of host publicationHåndbog til pædagoguddannelsen : Ti perspektiver på pædagogik
EditorsTrine Ankerstjerne, Stig Broström
Number of pages16
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2013
Pages313-329
Chapter5.4
ISBN (Print)978-87-412-5733-4
Publication statusPublished - 2013

Cite this