ROSE (Relevance Of Science Education) er en international komparativ undersøgelse af 15-åriges holdninger til og interesser for naturfagsundervisning, naturvidenskab og teknologi med deltagelse af ca. 40 lande. ROSE-projektet er delvis designet og iværksat som et supplement og modspil til OECD's PISA-undersøgelser. Projektets grundlæggende filosofi forklares bedst med afsæt i det centrale begreb ‘relevans', altså har betydning i en given sammenhæng. Dette bringer straks to spørgsmål på banen: for hvem er det af betydning og i hvilke sammenhænge? I ROSE-projektet handler det om at skabe et nuanceret billede af hvilke aspekter af naturvidenskab, teknologi og naturfagsundervisning, der er (og ikke er) af betydning for de 15-årige - og i hvilke sammenhænge. ROSE-projektet har som formuleret formål at give eleven en stemme i forhold til naturfagsundervisningen og supplerer således f.eks. PISA-undersøgelserne ved at benchmarke affektive faktorer som interesse og holdninger.
I foråret 2003 blev dataindsamlingen til den danske del af ROSE-undersøgelsen gennemført af denne antologis forfattere, der alle er tilknyttet Forskningsenhed for Matematik-, IKT- og Naturfagsdidaktik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet. Det primære mål med antologien er at give et overblik over og forskellige perspektiver på de danske 15-åriges besvarelser af de ca. 280 spørgsmål i det danske ROSE-skema. For at nå dette mål er antologien delt op i to dele: Første del indeholder bidrag, som alle forholder sig til baggrunden for den danske ROSE-undersøgelse, og anden del omfatter bidrag, som behandler datasættet i en række analyser, som går på tværs af en eller flere af spørgeskemaets kategorier, og derved på den ene eller anden måde ser datasættet i perspektiv.